Zdroj: profimedia.cz

Německo je na sociální sítě příliš staré

Podle statistik se, na rozdíl od jiných průmyslových zemí, vysoce vzdělaní Němci vyhýbají sociálním sítím více než lidé s nízkým vzděláním nebo bez vzdělání. Prokazují to průzkumy. Důvodů je hned několik. Hlavní příčinou je ale věk a mediální obraz.

Podle čísel statistik OECD je jen něco málo přes 40 % německých uživatelů sociálních sítí klasifikovaných jako vysoce vzdělaní. Odlišnost od ostatních zemí je na statistice zcela zjevná. Ve Francii je toto číslo 50 % stejně jako v Česku, v Británii sociální sítě používá dokonce 70 % vzdělaných.

Podle vysokoškolského profesora Klemense Skibického z Kolína nad Rýnem je jedním z hlavních faktorů práce. Německo je druhou nejstarší společností na světě. Mediánem je věk 46 let. Většina lidí nemá důvod ani potřebu se zapojovat do sociálních médií, protože jejich profesní skupina je nepoužívá. Oproti USA, kde je medián věku o deset let menší, je to značný rozdíl. „Digitální domorodci se v Německu nechovají nijak odlišně ve srovnání s ostatními zeměmi, jen je to tady mnohem menší část populace,“ řekl Skibicki serveru The Local.

První dojmy o sociálních médiích získala většina lidí prostřednictvím tradičních médií. Zatímco noviny, rozhlas a televize v jiných zemích reagovaly na nová média celkem nadšeně, podle Skibického byla německá média opatrnější a spíše občany strašila. „O výhodách téměř nikdy nemluvili,“ prohlašuje na jejich adresu.

Místo toho se v německých médiích objevovala skutečně řada obav. O soukromí i za účelem zisku. Německá média se podepsala na nevědomé zaujatosti vůči sociálním médiím. Skibicki to dále shrnuje: „Vzdělaní lidé například sociální média vnímají spíše jako hrozbu než příležitost.“ A je v to i jistá nedůvěra vůči neřízenému americkému kapitalismu, mnozí Němci jsou hrdí na veřejnoprávní média. Třeba i bulvární deník Bild se místo na Facebook a Twitter snaží více spoléhat na domácí aplikaci.