Letadlo společnosti Ryanair

Letadlo společnosti Ryanair Zdroj: ČTK

Největší nízkonákladová společnost Ryanair na světě prohrála soud, který možná pořádně zasáhne její ekonomické výsledky

Skupina cestujících si u soudu úspěšně stěžovala, že Ryanair se snažil vyhnout vyplácení kompenzací za zpožděné lety. Britské zákony stanovují, že cestující má nárok na tuto kompenzaci až do šesti let po inkriminovaném letu. Ryanair se však pokusil tento limit omezit na dva roky, a to tak, že do obchodních podmínek, s nimiž cestující musí při nákupu letenky souhlasit, tuto informaci napsal velmi drobným, téměř nečitelným písmem. Obchodní soud v Manchestru dnes rozhodl, že jeho chování bylo skutečně v rozporu s evropskou legislativou.

Podle právníků, kteří zastupovali poškozené cestující, by se na společnost mohlo obrátit se stížnostmi až 2,66 milionu pasažérů a jejich nároky mohou dosánout 610 milionů liber (2,5 miliardy korun).

V tomto konkrétním případě se soudilo šest pasažérů, jejichž let ze Španělska do Londýna v roce 2008 byl zpožděný více než 10 hodin. O kompenzaci si zažádali v lednu 2014, tedy o pět let a osm měsíců později.

“Byl to precedentní spor, je velmi pravděpodobné, že všechny spory o kompenzace v Anglii a Walesu se teď budou posuzovat podle něho. Jen u Ryanairu se to může týkat 2,66 milionu cestujících a částky 610 milionu liber,” uvedl advokát cestujících ze společnosti Bott & Co Solicitors, která se na spory o kompenzace specializuje.

Ryanair ihned po rozsudku oznámil, že se odvolá k vyšší instanci, protože považuje šestiletý limit za “zbytečný a nerozumný“.

Podle evropské legislativy má pasažer právo na kompenzaciddo výše 600 eur (asi 16 tisíc korun) za zpoždění letu delší než tři hodiny, pokud ověem nebyl způsobeno “vyšší mocí”.  Limit, do kdy může cestující o tuto kompenzaci požádat, pak záleží na legislativě země, kde svůj nárok cestující podá. V případě Anglie a Walesu to je 6 let