Obětí z havarovaného pendolina mohlo být mnohem více, kdyby strojvedoucí nebrzdil

Obětí z havarovaného pendolina mohlo být mnohem více, kdyby strojvedoucí nebrzdil Zdroj: ČTK

Strojvedoucí z havarovaného pendolina ve Studénce brzdil, zabránil tak větším škodám a dalším obětem

První vůz havarovaného pendolina bude patrně nutné vyrobit znovu s výjimkou podvozku, který zřejmě není poškozený. Strojvedoucí bržděním před nehodou patrně zabránil větším škodám na zdraví cestujících i majetku při tragické nehodě u Studénky. Novinářům to dnes řekl Miroslav Kupec, vrchní přednosta Depa kolejových vozidel Praha. 

Původně odhadovaná škoda 150 milionů korun se nezměnila ani po středeční komisní prohlídce, které se účastnili zástupci Českých drah, pojišťovny a výrobce pendolin, společnosti Alstom. Společnost nyní připraví drahám kalkulaci, kolik by oprava vozidla stála.

Komise jasně zjistila, že vozidlo (pendolino) bylo před nehodou v naprostém pořádku a že v žádném případě nemělo jakýkoli podíl na této mimořádné události, uvedl přednosta. Správně zareagoval i strojvedoucí, který zatáhl za rychlobrzdu a poté utekl z řídící kabiny. Náraz, při kterém do vozu vlétly dvě tuny vážící palety plechových desek, zdevastoval jak kabinu strojvedoucího, tak i prostor za ní včetně šesti řad sedadel. Snížení rychlosti ze 160 na 142 kilometrů přispělo k tomu, že vozidlo nevykolejilo, což by vedlo k vyššímu počtu obětí i rozsahu poškození vozu.

Nehodu ve Studénce nepřežili tři lidé, skoro 20 jich bylo zraněno. V Ostravě zůstávají hospitalizováni tři pacienti. Soud v pátek poslal do vazby polského řidiče kamionu, který vjel na přejezd, přestože už svítila červená světla. Padesátiletému muži hrozí za obecné ohrožení z nedbalosti tři až deset let vězení.

Potřebné údaje o nehodě pocházejí ze záznamového zařízení nazývaného černá skříňka. Ve vlacích zaznamenává základní technické údaje, jako jsou rychlost vozidla, zda byl v pořádku brzdný systém a zda strojvedoucí brzdil, nebo údaje z návěstidel. Na rozdíl od podobných zařízení v letadlech nepořizuje například zvukový záznam z kabiny strojvedoucího. Skříňka je uložená bezpečně za stanovištěm strojvedoucího a navíc se nachází prakticky až u stropu, uvedl technik specializovaný na opravy jednotek pendolino Jan Studeník. Náraz do kamionu ji i tak prakticky zdevastoval, samotné disky se záznamem ale poškozeny nebyly. Nyní je zkoumá Drážní inspekce.

Alstom nyní musí zjistit od svých dodavatelů, zda a za jakých podmínek budou schopni dodat komponenty pro opětovnou výrobu karoserie vagonu. Pokud nebude oprava ekonomicky výhodná, zvažují České dráhy i jinou variantu, jako je například nákup podobného vozidla, které jezdí na italských železnicích. Prioritou je ale oprava, a to co nejrychlejší, aby se celá souprava mohla vrátit do provozu.

Pendolina dodávala Českým drahám od roku 2003 italská společnost Fiat Ferroviaria, patřící dnes mezinárodnímu koncernu Alstom. Běžný provoz zahájily rychlovlaky v Česku v listopadu 2005. České dráhy jich včetně tohoto poškozeného vlastní sedm.