Blíží se konec bláznivých segwayů v Praze?

Blíží se konec bláznivých segwayů v Praze? Zdroj: profimedia.cz

Blíží se konec bláznivých segwayů v Praze? Radnice chce jejich „pohyb“ omezit

První městská část se rozhodla vyslyšet neutuchající stížnosti občanů, kterým vadí tzv. segwaye, tedy vozítka pro rychlejší pohyb osob. Segwayů využívají většinou skupiny turistů. Užívání těchto vozítek je problematické již dlouhou dobu – jejich uživatelé se často chovají nezodpovědně a nevnímají kolemjdoucí. 

Problém by se však v nejbližších měsících mohl zdárně vyřešit. Praha 1 se rozhodla zakročit – vozítka budou jezdit jen ve vymezených oblastech, budou muset mít specifická povolení a zároveň budou nutně vybaveny zařízením GPS.

Omezit provoz segwayů se radnice snažila již v minulosti, kdy požadovala změnu zákona. Na tu ale ministerstvo dopravy nepřistoupilo a segway je dál v zákonu veden jako „chodec“. "Jsem proti úplnému zákazu provozu segwaye, ale pro regulaci pomocí zónových značek," řekl Bureš. Městská část předpokládá, že by prostor, kde se dvoukolová vozítka segway smí či nesmí pohybovat, byl vymezen dopravní značkou. Taková značka ale nyní neexistuje a musela by být uzákoněna. Pro vjezd do oblastí by majitel vozítka musel zažádat radnici o povolení, stejně jako je tomu například při vjezdu aut do pěší zóny na Můstku a v okolí. Vozítka by také musela být vybavena GPS. "Pokud by někdo pravidla a zákaz vjezdu porušoval, tak bychom mu povolení k vjezdu odebrali," řekl místostarosta.

Jednou z oblastí, kde by radnice chtěla zavést absolutní zákaz vjezdu vozítek segway, je Kampa. Nyní platí zákaz například v průchodu Richterova domu mezi Michalskou ulicí a Malým náměstím.

Podle Bureše je také nutné legislativně definovat uživatele segwaye. „To znamená, aby byl legislativně ustaven, což by pak například znamenalo, že by nesměl pít a podobně, stejně, jako je tomu třeba u cyklistů,“ řekl.

Radnice Prahy 1 v minulosti opakovaně požadovala změnu zákona, která by segwaye vyhnala z chodníků. To ale ministerstvo dopravy nevyslyšelo a staví segway dál na stejnou úroveň jako třeba bruslaře na kolečkových bruslích. Na segwaye si stěžují obyvatelé Prahy 1, radnice nyní eviduje desítky stížností. „Občané si stěžují nejen prostřednictvím dopisů a mailů, ale rovněž osobně například při setkáních pana starosty s občany,“ uvedla mluvčí Prahy 1 Veronika Blažková.

Elektrickými dvoukolkami se zabývá řada evropských měst, například v Berlíně požadují určité řidičské oprávnění. Velká Británie počátkem roku 2011 vozítka zcela vykázala z chodníků a pěších zón a zároveň jim kvůli bezpečnosti neumožnila využít silnice. Segwaye tak mohou jejich britští majitelé používat jen na soukromých pozemcích. V Praze segwaye nabízí turistům několik firem. Na území Prahy 1 aktivně působí více než desítka firem, které pronájem včetně průvodce zajišťují.