Zdroj: Blesk - Karel Kopáč, Nováček

Námraza na trolejích způsobuje v ČR velké zpoždění desítek vlaků

Až čtyřhodinová zpoždění dnes nabraly v Česku vlaky kvůli námraze na trolejích. Zpoždění se dotklo desítek spojů, včetně mezinárodních rychlíků. Vážná je situace hlavně na Moravě, problémy se dotkly i hlavního koridoru mezi Prahou a Ostravou a počasí zkomplikovalo také dopravu v okolí Prahy. ČTK to řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík. Zároveň vzniká ledovka na silnicích, takže většinou není možné vypravit náhradní autobusovou dopravu. Dráhy proto posílají na tratě dieselové lokomotivy.

Například mezinárodní vlak jedoucí ze Žiliny do Prahy nabral podle informací železničářů zpoždění o délce čtyři hodiny a 20 minut, vlak jedoucí do hlavního města z Bohumína přesně čtyři hodiny a spoj z Vídně téměř tři hodiny. Podle cestující právě z vlaku z Vídně do Prahy měl spoj dorazit do cíle v 19:21, ale ve 20:50 byl ještě v Chocni na Orlickoústecku. Vlak jede sníženou rychlostí, asi 40 kilometrů za hodinu, topení hřeje a průvodčí lidi ve vlaku o situaci na trati průběžně informují, řekla ČTK cestující.

"Když je trolej namrzlá, tak sběrač nejede po drátě, ale po ledu. Elektrické lokomotivy proto ztrácejí energii," popsal situaci Joklík. Počasí podle něj ovlivní desítky spojů, regionálních i dálkových. "Soupravy zůstaly stát ve stanicích, ale i na širé trati. Posíláme za nimi dieselové lokomotivy, které je mají namrzlým úsekem protáhnout. Protáhnout všechny ovšem bude trvat hodiny," doplnil.

"Velké problémy s námrazou jsou hlavně na střední Moravě - tedy na Přerovsku, Olomoucku a Prostějovsku. Potíže se ale objevily také třeba na Brněnsku či Svitavsku," uvedl mluvčí. Problémy jsou rovněž na frekventovaném železničním koridoru spojujícím Prahu s Olomoucí a Ostravou, který kromě vnitrostátních spojů využívají i mezinárodní vlaky. "Připravujeme se taky na problémy v Praze a okolí, kde se začíná tvořit námraza. Prosíme proto cestující, aby nejezdili vlaky, pokud to není nezbytné," řekl.

Kvůli současným značným problémům s ledovkou na silnicích podle Joklíka není možné nasadit místo vlaků autobusy, takže naftové lokomotivy jsou jedinou možnou pomocí. "Dalším problémem pro vlak, který zůstane kvůli námraze bez elektřiny, je to, že nemůže ani topit," dodal.

Na hlavním koridoru omezila námraza dopravu například v úseku Kolín - Velim ve středních Čechách, Česká Třebová - Březová nad Svitavou v Pardubickém kraji nebo Olomouc hlavní nádraží - Lipník nad Bečvou v Olomouckém kraji. Problémy se objevily mimo jiné také na trati spojující Brno s Přerovem a Bohumínem nebo na spojnici Přerova s Břeclaví. Námraza ztížila železniční dopravu i třeba mezi brněnským hlavním nádražím a Skalicemi nad Svitavou na Blanensku nebo spojení z Brna do Havlíčkova Brodu.