Tayyip Erdogan

Tayyip Erdogan Zdroj: Reuters

Podle tureckého prezidenta objevili Ameriku muslimové. Ti ohýbají historii i vědu

Turecký prezident Erdogan nedávno oznámil, že muslimové objevili Ameriku před Kolumbem a turecké děti se tento „výklad“ historie začnou učit i ve škole. Je to jen jeden z dalších příkladů toho, jak mnozí muslimové flexibilně ohýbají historii, vědu a vše, co by mohlo dát „prvenství“ někomu jinému než vyznavačům islámu.

V muslimských propagandistických publikacích, a mnohdy i v knihách islamistů tvářících se jako vědecké studie, vycházejí nejrůznější tvrzení, že ten či onen vědecký objev není objevem, protože už muslimové či Alláh v koránu danou věc objevili. To, že se tak děje jaksi s křížkem po funuse již muslimové neřeší. Inu pomocí překroucení a polopravd se dá vysvětlit a obhájit téměř cokoliv.

A podobné je to s tvrzeními tureckého prezidenta. Podrobně se jim věnoval například Richard Francaviglia z katedry náboženských studií na Univerzitě Willamette v USA. Podle jeho názoru se tvrzení o objevení předkolumbovské Ameriky muslimy stalo součástí kulturní války některých muslimů proti USA a Západu. Jak poukazuje, staly se teorie o muslimském objevení Ameriky v islámských zemích až po 11. září 2001.

A jak to tedy je doopravdy?

Erdogan například tvrdí, že Kolumbus měl ve svém deníku uvést, že během plavby viděl mešitu. Jde o klasické překroucení historického záznamu. Kolumbus opravdu v deníku píše o tom, že „skaliska se vypínají jak hruď milenců, a jeden vrchol má na sobě malý kopeček, který se podobá nádherné mešitě”.  Jde tedy o poetiku s přirovnáním a ne o tvrzení, že Kolumbus viděl mešitu. Ale to tureckému prezidentovi a mnoha muslimům nevadí a nadšeně překrucují historii.

Také názvy mnoha míst v USA mají arabský původ (například Ohio, Medina). Muslimští aktivisté mnohdy proto tvrdí, že jde o pozůstatky původního islámského osídlení před Kolumbem, jenže jak dokazuje Francaviglia, názvy původem v arabštině nejsou pozůstatky předkolumbovských muslimů, ale tak je pojmenovali sami Američané v 19. století jako následek fascinace islámskou kulturou a orientem.

Francaviglia neodmítá možnost, že by se nějaký muslimský mořeplavec mohl dostat do Ameriky před Kolumbem, ale doposud pro toto tvrzení nebyl předložen žádný důkaz. Vědec si naopak klade otázku, proč by muslimští mořeplavci objevili a kolonizovali Ameriku a přitom by o tom nezůstalo zachováno nikde ani slovo?

Mapy arabských mořeplavců byly ve své době skutečně nejpřesnější na světě, ale neobsahuji zakreslení Ameriky. Francaviglia si proto klade otázku, kde se bere tento historický revizionismus, a dospívá k názoru, že jeho hnacím motorem je snaha muslimů prokázat, že islám je globální záležitostí.

Autor je publicista.