telefonování za volantem

telefonování za volantem Zdroj: Profimedia

Jak nám přístroje (ne)pomáhají při řízení

Jak to dopadá, když se řidič nevěnuje plně řízení, vyplývá jasně ze statistiky Policie ČR – nepozornost řidičů, respektive fakt, že se „plně nevěnovali řízení“, způsobilo v období od ledna do března tohoto roku 13 ztracených životů. Existuje však situace, kdy telefonování při řízení nemusí mít vliv na naši pozornost. Víte, která to je?

Z dopravních nehod, které se loni staly ve Spojených státech, bylo 6 procent těch smrtelných způsobeno právě používáním mobilních telefonů za jízdy. V České republice hovoří policejní statistiky ne přímo o používání mobilních telefonů, ale o jízdě, během níž se řidiči plně nevěnovali řízení; to pak způsobí 11 procent smrtelných nehod.

I přes to, že používání telefonů za jízdy bylo zmíněnými statistikami prokázané jako nebezpečné, vede se nyní ve Spojených státech polemika, zda používání telefonů za jízdy nezačalo podléhat přílišné demonizaci a jakémusi velkému zobecnění. Toto zobecnění se týká především odlišení situací, kdy telefonování je či není nebezpečné.

Colin Barras ze zpravodajského serveru BBC dnes píše, že půjdeme-li do statistik hlouběji, uvidíme v nebezpečnosti telefonování určité rozdíly. Tak například: pokud jedeme v noci prázdnou silnicí, mimo špičku a dopravní zácpy, naši pozornost údajně snižuje telefonování méně. Člověk, který je unavený, nevyspalý či byl před jízdou něčím rozrušen, může být účastníkem dopravní nehody mnohem spíš než člověk odpočatý, ale telefonující řidič.

Barras také široce vysvětluje spojení moderních technologií a nehodovosti. Poptávka po přístrojích, jež by měly usnadnit řidičům dobu za volantem, se neustále zvyšuje. Hands-free samozřejmě všichni známe, v současnosti je však nabídka podobných „vychytávek“ stále vyšší, například aplikace pro smartphony FOOTlite, která podává řidiči obrazové upozornění v případě, že se auto přiblíží ke krajnici. I tyto prostředky, které by měly řidičům usnadnit život, skýtají svá rizika. Na ty v Barrasově článku upozorňuje Paul Green z Michiganské univerzity. 45 procent nehod, které se odehrají kvůli používání mobilních zařízení, se odehraje v okamžiku, kdy řidič telefon bere do ruky. V tu chvíli na krátký okamžik ztratí pozornost, ten okamžik je ale klíčový.

Ve Spojených státech již existuje technologie, která umožňuje komunikaci mezi řidičem a jakýmsi automatickým řidičem, který je součástí výbavy auta – takovou technologii používá například Volvo. A to včetně funkce, která znemožňuje komunikovat přes hands-free propojený s autem během zatáček či předjíždění. Experti nicméně upozorňují, že podobné automatizace z nás pouze udělají špatné, nepozorné řidiče. Obdobných „situací ze života“, kdy nadužíváme všemožné mobilní přístroje jako tablety či smartphony, jistě mnozí z nás zažili spousty. Přístroje s účelem pomoci nám při řízení tak mají často opačný efekt, což má pak zpětně vliv právě na nehodovost.