Německý autoklub ADAC manipuloval anketu, důsledky asi dopadnou i na české řidiče
Jedna z jistot německých řidičů se otřásla. Uznávaný německý autoklub ADAC, který kromě pomoci řidičům na silnicích, testuje dopravní prostředky a kvalitu silničních služeb, manipuloval s výsledky každoroční ankety o nejoblíbenější německé auto. Ozvaly se už hlasy, že vše co autoklub podniká je třeba přezkoumat.
Autoklub přiznal, že šéf komunikace firmy Michael Ramstetter v minulých letech svévolně navyšoval počty odevzdaných hlasů v anketě o nejoblíbenější vůz. Tato zdánlivě odtažitá záležitost se kupodivu značně týká i českých řidičů. Nejen, že se mnozí při nákupu autodoplňků, například dětských autosedaček, rozhodovali podle testů ADAC, jejichž výsledky jsou v Česku běžně dostupné, ale ADAC je také jedním z mála významných odpůrců chystaného zpoplatnění německých dálnic. Bavorští politici kvůli tomu zpochybnili i jeho argumenty ve sporu o chystané mýtné na německých dálnicích pro zahraniční osobní auta.
ADAC, který je s 19 miliony členů největším sdružením svého druhu v Evropě a vůbec největším spolkem v Německu, přiznal manipulace s anketou Žlutý anděl, což je každoroční hlasování o nejoblíbenější auto v Německu. Prý však šlo „pouze“ o navyšování množství došlých hlasů, nikoli o ovlivňování pořadí. Podle Süddeutsche Zeitung v loňské anketě hlasovalo 76 tisíc lidí, pořadatelé ale oznámili 290 tisíc účastníků. Pro vítězný Volkswagen Golf, tak místo 34 299 členů ADAC, hlasovalo prý ve skutečnosti jen 3 409 respondentů.
Michael Ramstetter po odhalení okamžitě rezignoval. Skandál, který kolem autoklubu vznikl, však zřejmě pouhé Ramstetterovo odstoupení neuklidní. Objevily se výzvy k úplné restrukturalizaci ADAC a přezkoumání všech jeho statistik (i o nehodách nebo o tunelech). ADAC už v pondělí odmítl, že by se manipulace s výsledky týkala i posudků na auta, dětské autosedačky, pneumatiky, odpočívadla nebo jiných testů kvality, které autoklub dlouhodobě provádí. S poukazem na to, že na testech se částečně podílejí i certifikovaná zařízení, takže existovala i vnější kontrola.
Průšvih autoklubu se hodí CSU
Právě proti výsledkům testů, respektive jejich nezávislosti, už začali někteří neúspěšní účastníci srovnávání protestovat. Například sdružení provozovatelů autohofů zpochybnilo výsledky testů kvality těchto odpočívadel. Skandál může mít nakonec i právní důsledky. Státní zastupitelství v Mnichově totiž začalo prověřovat, zda není možné zahájit proti ADAC vyšetřování.
Do autoklubu se pustili i někteří polici, především z bavorské CSU. K objasnění celé záležitosti vyzvali jak spolkový ministr dopravy Alexander Dobrindt, tak i bavorský premiér Horst Seehofer, proti jejichž projektu dálničního mýtného pro cizince se ADAC dlouhodobě staví.
Oslabení ADAC se tak zřejmě dotkne i českých řidičů, za jejichž zájmy německý autoklub tím, že se rázně postavil proti plánovanému zpoplatnění dálnic pro osobní auta cizinců, nepřímo bojuje. Autoklub si dokonce nechal udělat studii, která dokazovala, že Německo na mýtném pro cizince nevybere ani tolik, aby to pokrylo náklady na systém. Skandálem kolem udělování titulu auto roku je ovšem znedůvěryhodněna i tato studie.