Autorky zajímavého nápadu: Hana Němcová (vlevo) a Tereza Dvořáková

Autorky zajímavého nápadu: Hana Němcová (vlevo) a Tereza Dvořáková Zdroj: ČTK/Kateřina Šulová

České studentky vymyslely designový ekologický bioplastový sáček, který má vydržet tři roky

Alternativou k jednorázovým mikrotenovým pytlíkům, do kterých se běžně dává ovoce nebo pečivo, by se v budoucnu mohly stát sáčky z bioplastu. S myšlenkou na jeho výrobu přišly dvě české studentky medicíny – Hana Němcová a Tereza Dvořáková. Pojmenovaly ho Frusack a je pilotním produktem vznikající designérské značky Infiberry.

 

Sáček je kompostovatelný, plně rozložitelný v přírodě a přitom má vlastnosti stejné jako ten mikrotenový. Aby zaujal uživatele, měl by se vyrábět v různých barvách.

Nápad autorky poprvé představily veřejnosti ve čtvrtek v rámci Prague Design Week. Chtějí řešit problém s narůstajícím jednorázovým odpadem a do budoucna se věnovat ekologickým řešením pro nákup a skladování potravin.

Výrazně snížit množství plastových sáčků a tašek na osobu plánuje do roku 2025 Evropská komise. Podle různých zdrojů se v Evropě ročně vyprodukuje 13 až 25 milionů tun plastového odpadu. Pouze 25 procent je ho ale v současnosti recyklováno.

„Přicházíme s řešením, které je nejenom ekologické a užitečné, ale stává se rovněž módním doplňkem, se kterým se jeho majitelé hrdě projdou po ulici,“ řekla studentka medicíny a designérka Tereza Dvořáková.

Základní surovinou pro bioplasty je kukuřičná celulóza, která se nadále zpracovává na stejných strojích jako klasické plasty. Výroba je ale oproti nim o 65 procent méně energeticky náročná. Výhodou bioplastu je rozložitelnost, ať už v kompostárně či ve volné přírodě. Autorky tvrdí, že Frusack by měl uživatelům vydržet až tři roky.

Autorky plánují, že bude dostupný v sadách po třech až šesti pytlících v různých velikostech. Prodávat se budou mezi 250 až 500 Kč. Cena prototypu vyjde na 50 Kč. Začaly nyní spolupracovat s českou firmou, která pracuje na výrobě materiálu. Hledají ale investora, který by značku prosadil na českém i evropském trhu. Na limitovaných edicích by chtěly do budoucna spolupracovat i s dalšími designéry. Oslovovat budou zatím jednotlivce a online obchody, o oslovení velkých řetězců zatím neuvažovaly.