nahoru

Český samuraj hodnotí Ghost of Tsushima: Souboje jsou mistrovské, jinak plno historických nepřesností

Martin Bartkovský, Petr Vagner10. července 2020 • 06:00
Reflex Podcast - Mistr bojových umění Jakub Zeman o videohře Ghost of Tsushima
• video: 
Reflex.cz

V pátek 17. července vychází dlouho očekávaná hra pro Playstation 4 Ghost of Tsushima. Studio Sucker Punch, které za videohrou stojí, se pyšní tím, že jde o dokonalé převedení samurajských filmů do herní podoby. Rozhodli jsme se proto oslovit Jakuba Zemana, českého specialistu na japonskou kulturu i život samurajů, aby nám záběry z této hry ohodnotil. Na výsledek se podívejte na videu v úvodu článku.

Ghost of Tsushima je videohra exkluzivně nabízená pouze pro konzoli Playstation. Její děj se odehrává v období první mongolské invaze na ostrov Cušima (takto se jeho název píše správně v češtině) na konci 13. století. Hráč hraje za pokořeného samuraje Jina, který v honbě za pomstou sáhne i po nečestných bojových praktikách, aby se mohl postavit mongolské přesile. Naše redakce má hru k dispozici a 14. července vám přineseme samostatnou recenzi.

Jakub Zeman je certifikovaným tlumočníkem a překladatelem z japonštiny, v Praze provádí japonské turisty v jejich rodném jazyce, přes třicet let se věnuje japonským bojovým uměním (je nositelem čtvrtého mistrovského stupně) s důrazem na život a umění samurajů. Pořádá také ukázky, kde osobně spolu se svými cvičenci předvádí šerm japonskými meči. Těžko byste proto v Česku pro hodnocení hry ze samurajského prostředí hledali povolanějšího člověka.

A co na hru říkal? Předně to, že je plná historických nepřesností. Tvůrci zdejším samurajům dávají meče a zbroj o století mladší, hráč může sám skládat básně haiku, které se také objevili až mnohem později a neobvyklý byl i boj s kopím, které se také objevilo až po mongolské invazi.

Na druhou stranu vyzdvihuje preciznost soubojů a potvrzuje, že techniky prováděné ve hře pochází z reálných bojových umění. Velmi se mu líbila japonská stylizace do filmů Akira Kurosawy a překvapivě nestrhal i některé na první pohled přehnané momenty, které se ve hře vyskytují. Například potvrdil, že samurajové za jistých okolností dokázali svým mečem odrazit letící šíp či že v boji odstraňovali krev z čepele speciálním pohybem.

Hru a především toto konkrétní období japonských dějin jsme s Jakubem Zemanem hodnotili velmi dopodrobna. Všechny jeho postřehy, stejně jako ukázky ze hry samotné, najdete ve videu v úvodu článku. Co na hodnocení říkáte? Těšíte se na hru Ghost of Tsushima?

Martin Bartkovský, Petr Vagner




Diskuse ke článku

 

Nejčtenější komentáře
Články odjinud
Nejčtenější