Železný déšť na planetě WASP-76 b

Železný déšť na planetě WASP-76 b Zdroj: Engine House VFX, At-Bristol Science Centre, University of Exeter, ESO/M. Kornmesser, M. Zamani, H. H. Heyer, L. Calçada, NASA, Wikipedia

Horký jupiter v představách malíře. Mnoho z těchto světů postupně přichází o svou atmosféru
Odhalené exoplanety: Další již známí horcí jupiteři
Exoplaneta WASP-76 b: Na jedné polokouli planety je věčný den, na druhé věčná noc a kvůli tomu z nebe padá železo
Exoplaneta LHS 3844 b
Kosmický dalekohled Kepler a úseky oblohy, které pozoroval. Ve svém "důchodu" bude kroužit vesmírem v bezpečné vzdálenosti od Země

Exoplaneta, kde prší železný déšť a atmosféra má tisíce stupňů. Pěkné místo na prázdniny

Už 25 let objevují astronomové planety u cizích hvězd a říkají jim exoplanety. Znají jich přes 4000. Nemají z jejich povrchu sice fotografie, ale mnoho dokáží odpozorovat dalekohledy a usoudit, že jde o skutečně extrémní světy. Třeba WASP-76 b. Na jedné polokouli této planety je věčný den, na druhé věčná noc. Kvůli tomu vzniká zajímavý jev a z nebe padá železo.

Exoplaneta WASP-76 b se nachází 640 světelných let od nás v souhvězdí Ryb. Přímo ji nevidíme, ale přechází před svou hvězdou, což způsobuje poklesy jasnosti hvězdy, díky kterým byla objevena v roce 2013. Od té doby je pod pečlivým dozorem.

Rok za 43 hodin

WASP-76 b je podobná Jupiteru. Zatímco "našemu" Jupiteru trvá oběhnutí Slunce 12 let, WASP-76 b to stihne okolo své hvězdy za 43 hodin! Dostává tak tisíckrát více energie než Země od Slunce a čelí velmi silným slapovým silám. Ty mají za důsledek tak zvanou vázanou rotaci. Okolo své osy se planeta otočí za stejnou dobu, za jakou oběhne okolo hvězdy, což znamená, že je k hvězdě nakloněna stále stejnou stranou. Je to úplně stejné jako v případě Měsíce, který nám také ukazuje stále stejnou polokouli. Kvůli vázané rotaci je na jedné polokouli věčný den a na druhé zase věčná noc.

Terminátor v dalekohledu

Vědci se podívali pomocí přístroje ESPRESSO na dalekohledu VLT v Chile na terminátor WASP-76 b. Nemyslíme tím Arnolda Schwarzeneggera ve stejnojmenném filmu. Za terminátor se označuje rozhraní denní a noční strany kosmického tělesa. Denní straně exoplanety je teplota okolo 2 400 °C, na noční klesá asi na 1 500 °C. Ohromný žár na jedné straně rozkládá molekuly na atomy a ty jsou unášené silným atmosférickým prouděním, které vzniká z rozdílu teplot mezi denní a noční stranou.

Železo z nebe

Mezi jinými prvky se takto pohybují i železité páry, které vítr odnáší z horké strany na studenou. V opačném směru ale podobné páry neproudí! Důvodem je, že železné páry z denní strany se při "zafouknutí" nad noční polokouli začnou prudce ochlazovat a zkondenzují do podoby kapiček – a prší do atmosféry. Kdybyste na WASP-76 b zabloudili, předpověď počasí by asi vypadala hodně zajímavě.

Pokračujte ve čtení zde >>>