Letadlo nebylo možné opravit a technici jej na místě rozebrali. Vyšetřovací orgány shledaly, že na vině byla únava materiálu společně s korozí.

Letadlo nebylo možné opravit a technici jej na místě rozebrali. Vyšetřovací orgány shledaly, že na vině byla únava materiálu společně s korozí. Zdroj: ntsb.gov

Letadlo nebylo možné opravit a technici jej na místě rozebrali. Vyšetřovací orgány shledaly, že na vině byla únava materiálu společně s korozí.
Letadlo nebylo možné opravit a technici jej na místě rozebrali. Vyšetřovací orgány shledaly, že na vině byla únava materiálu společně s korozí.
Letadlo nebylo možné opravit a technici jej na místě rozebrali. Vyšetřovací orgány shledaly, že na vině byla únava materiálu společně s korozí.
Letadlo nebylo možné opravit a technici jej na místě rozebrali. Vyšetřovací orgány shledaly, že na vině byla únava materiálu společně s korozí.
4
Fotogalerie

Boeing 737 přišel ve výšce 7 kilometrů o střechu. Pilot přesto bezpečně přistál

Polozapomenutá nehoda, která změnila dějiny letectví. Tak by se dal popsat rutinní let 243 z havajského Honolulu na sousední ostrov Maui, který jen dílem náhody neskončil obrovskou katastrofou. Kapitán Schornstheimer vzlétl z Honolulu 28. dubna roku 1988 ve 13:25. Předletová kontrola neodhalila nic zvláštního. Letadlo mělo toho dne za sebou již tři lety. Bez jakýchkoliv problémů. Počasí bylo dobré. Nic nenaznačovalo, že by se něco mělo pokazit.

Letadlo vystoupalo do výšky 7 300 metrů a kapitán nastavil kurz na Maui. Ve 13:48, tedy po zhruba 20 minutách ve vzduchu, uslyšeli piloti svištící zvuk. Letadlo se zakymácelo a kapitán na řízení okamžitě poznal, že je něco v nepořádku. První důstojník upozornil na poletující kusy těsnění, což se vzápětí ukázalo jako podružný problém. Dveře do kokpitu se totiž vylomily, kapitán se otočil a uviděl „modrou oblohu tam, kde býval strop první třídy“. Vzniklá dekomprese utrhla horní část letounu za kokpitem. Celkově zhruba 5,5 metru „střechy“.

Všichni pasažéři byli usazeni a naštěstí měli zapnuté pásy. Nehoda tak měla jen jedinou oběť. Letuška Clarabelle Lansing stála v momentu dekomprese u páté řady sedadel. Z Boeingu vyletěla a její tělo nebylo nikdy nalezeno. 58letá žena pracovala jako letuška 37 let.

Kapitán Schornstheimer převzal řízení od prvního důstojníka a navedl letadlo k nejbližšímu letišti na ostrově Maui. O 13 minut později již letadlo sedělo na ranveji v Kahului. Nouzové přistání se podařilo a pasažéři se dostali na zem bezpečnostními skluzavkami. Místní úřady nebyly na podobnou situaci připraveny, a tak musel letištní personál odvézt pasažéry do nemocnice výletními dodávkami. 65 pasažérů bylo zraněno ale jen 8 z nich těžce.

Letadlo nebylo možné opravit a technici jej na místě rozebrali. Vyšetřovací orgány shledaly, že na vině byla únava materiálu společně s korozí. Daný Boeing 737 byl 19 let starý, létal ve vlhkém klimatu a mohla na něj působit sůl.

Pozdější Boeingy 737 již měly zesílenou konstrukci na kritických místech. Podobná nehoda se proto již nikdy neopakovala.