Michal Táborský

Michal Táborský Zdroj: Tomáš Tesař

První virtuální operátor na trhu má velkou šanci zůstat tím nejúspěšnějším

Služeb takzvaného virtuálního operátora využívají zákazníci už několik let v řadě evropských zemí. Ve srovnání s ostatními operátory platí ten virtuální za férového parťáka, protože nabízí nejvýhodnější ceny na trhu. Zatímco například v Německu jich existují už desítky, do Česka přichází první. Bleskmobil vznikl ve spolupráci vydavatelství Ringier Axel Springer s Telefónicou. O novém operátorovi se rozpovídal Michal Táborský, koordinátor projektu.


Na jakém principu funguje virtuální operátor?

Vstupuje na trh telefonních operátorů jako nový subjekt, který nemá vlastní infrastrukturu, ale využívá sítě zavedených operátorů. Přináší zejména vlastní značku, marketing, distribuční síť a v neposlední řadě nabídku služeb včetně cen. Stručně řečeno se jedná o obchodního partnera některého z telefonních operátorů, který svoje služby poskytuje zákazníkům prostřednictvím sítě, jejíž kapacitu nakupuje za velkoobchodních podmínek od licencovaných operátorů.

 

V čem je taková spolupráce výhodná pro zavedeného operátora?

Obecně je hybatelem konkurence. Virtuální operátor samozřejmě představuje pro zavedené hráče riziko přetažení zákazníků. Za situace, kdy virtuální operátor může na trh vstoupit, je však pro ně přirozeně výhodnější mít ho ve své síti, než ho přenechat té konkurenční. Než ušlé výnosy od přetažených zákazníků, je lepší mít výnosy z pronájmu infrastruktury od virtuálního operátora.

 

Vydavatelství Ringier Axel Springer provozuje v Německu Bild mobil, obdobu plánovaného Bleskmobilu. Jak se tahle spolupráce Ringieru zatím vyplatila?

Bild Mobil dosáhl od spuštění v roce 2007 přes půl milionu aktivních zákazníků, a to na trhu, kde působí desítky virtuálních operátorů, takže konkurence je obrovská. I přesto si Bild Mobil vydobil velmi dobré místo na trhu.

 

Jaký podíl z trhu mobilních operátorů tvoří v Německu ti virtuální?

Je to přes patnáct procent.

 

Jak v takovém množství bojují o prvenství?

Obrovskou výhodu má ten, který přijde na trh jako první. Pokud má silnou značku, velkou distribuční síť a uvedení na trh zvládne na výbornou, má velkou šanci si udržet vedoucí pozici mezi ostatními virtuálními operátory, což doufejme bude případ Blesk mobilu. Bild Mobil měl těžší situaci, protože první na německém trhu nebyl a už od momentu uvedení na trh čelil přímým konkurentům.

 

Dá se odhadnout, kdy začnou v Česku virtuální operátoři přibývat?

Vznik prvního určitě podnítí ostatní, takže vstup nových hráčů očekáváme v řádu měsíců. A zhruba v polovině příštího roku se stavidla otevřenou úplně.

 

Co to znamená?

Na náš trh se chystá vstoupit skupina PPF prostřednictvím čtvrté licence. Předem oznámila odborné veřejnosti svoji strategii, která spočívá mimo jiné v poskytování infrastruktury virtuálním operátorům. Zhruba od té doby by též měla platit povinnost pro licencované operátory neodmítnout žádného žadatele o virtuálního operátora, pokud splní předepsané podmínky.

 

Máte představu, kolik by se jich na našem trhu mohlo uživit?

Nemyslím si, že jich tu vzniknou desítky jako v Německu, ale je tu několik značek, pro jejichž zákazníky by takové služby mohly být zajímavé.

 

Které značky to jsou?

Budu vycházet z praxe na Slovensku. Tam aktuálně funguje několik virtuálních operátorů, nejznámější je Tesco mobile, který působí i v Anglii a Irsku.

 

Co je potřeba k tomu, aby si „plácli“ telefonní s virtuálním operátorem ?

Obě strany musí být maximálně odhodlány a připraveny virtuálního operátora spustit. Navíc to musí oběma stranám dávat obchodně smysl. V případě Ringieru se zrodil nápad vytvořit virtuálního operátora už před rokem.

 

Jak se postupovalo?

Vznikly analýzy a obchodní strategie, proběhlo testovací oslovení telefonních operátorů a příprava na rychlé převedení ideje do praxe. Telefónica si uvědomovala podle zkušeností z jiných trhů, na nichž působí, že musí být připravena rychle reagovat, a průběžně hledala partnera vhodného pro rozjezd virtuálního operátora. Obě společnosti se tedy potkaly v ideální čas.

 

Blesk je v Česku nejčtenějším, ale bulvárním deníkem. Myslíte, že pojmenování Blesk mobil může od služby potenciálního zákazníka odradit?

Úspěch u zákazníků závisí především na třech pilířích – na síle značky, kvalitní prodejní síti a mediálním prostoru. Blesk všechny tyto podmínky splňuje. Věřím, že více zákazníků přesvědčí výhody samotné služby, než případný neutrální či negativní postoj ke značce.

 

Blesk mobil tedy cílí především na čtenáře Blesku?

Dá se to tak říct, ale služeb tohoto virtuálního operátora může využít kdokoliv.

 

Řekněme, že váhám, jestli přejít na služby Blesk mobilu. Čím byste mě přesvědčil, abych to udělala?

Jednoznačná cenová výhodnost, jednoduchost nabídky, žádné omezující či skryté podmínky. Služby nejsou podmíněné smlouvou a ceny nejsou omezeny pouze na dočasnou kampaň. Nečekají na vás žádné finty.

 

Můžu si nechat stávající číslo?

Ano, to jde.

 

Co roaming? Bude ho Blesk mobil podporovat?

Bude standardně podporovat hlasový i datový roaming.

 

Jak je to v nabídce Blesk mobilu s internetem?

I mobilní internet má v nabídce. Parametry služby jsou přizpůsobeny tomu, že v cílové skupině převažují lidé, kteří zatím nemají chytrý telefon a internet v mobilu tedy využívají spíše základním způsobem, nebo se s jeho využitím teprve seznamují. Tomu odpovídá datový limit, který je nastaven tak, aby zákazník neplatil za datové balíčky, které při svém způsobu užití nevyčerpá. I pro internet platí výhodnější cena než u nabídek ostatních telefonních operátorů.

 

Co by mi jako zákazníkovi, který opustil klasického mobilního operátora, mohlo chybět?

Službu virtuálního operátora přirovnám k nízkonákladovým leteckým společnostem. Nízké ceně odpovídá rozsah a úroveň služeb. V nabídce tak nenajdete některé doplňkové služby a samozřejmě i podpora služby nebude k dispozici v obvyklém rozsahu. Byť je nastavena tak, aby s její kvalitou byli zákazníci spokojeni, nemohou očekávat stejnou podporu jako u stávajících operátorů.

 

Co si pod tím mám představit?

Blesk mobil nebude provozovat specializované prodejny s vyškoleným personálem. Kompletní podporu bude mít klient zdarma na internetu. Tam se přes samoobsluhu dostane ke všem informacím a ovládání služby, které potřebuje.

 

Jiné prostředí než to internetové tedy zákazníkovi k dispozici nebude?

Ještě bude moci zdarma využít hlasovou samoobsluhu, která bude k dispozici například ke zjištění stavu a dobití kreditu, nebo službu Blesk mobil operátor. Ta je ale zpoplatněná. Cena je nastavená na 20 korun za hovor.

 

V prodeji budou předplacené karty, kterými si uživatel může nabíjet kredit. Jak to je ale s paušály? Budou nějaké existovat?

Tohle téma je otevřené. Telefónica investuje do rozvoje svých platforem, aby tento typ v budoucnu uměla poskytovat, a my uvidíme, zda naši službu časem rozvineme tímhle směrem.