nahoru

Rozhovor s Jiřím Balvínem

RX online 4. června 2002 • 08:12

V tomto rozhovoru jste mohli posílat otázky panu Jiřímu Balvínovi, generálnímu řediteli České televize. Jiří Balvín je absolventem FAMU, během své práce v ČT se posléze dostal na pozici šéfproducenta uměleckých pořadů. Od února do listopadu loňského roku byl prozatimním ředitelem, od listopadu...


Foto
V tomto rozhovoru jste mohli posílat otázky panu Jiřímu Balvínovi, generálnímu řediteli České televize. Jiří Balvín je absolventem FAMU, během své práce v ČT se posléze dostal na pozici šéfproducenta uměleckých pořadů. Od února do listopadu loňského roku byl prozatimním ředitelem, od 15.11. se stal ředitelem generálním.


Zajímá nás ovšem také, komu byste si přáli položit otázku vy sami. Pokud nám pošlete svůj nápad, budeme se snažit umožnit vám, abyste se na stránkách Reflexu s dotyčným setkali. Své případné nápady můžete posílat na tuto adresu.









David Zápal > Příjemný den Vám přeji. Nepřipadá Vám, že moderátor pořadu Na hraně pan Pokorný občas zapomíná být nestranný, lépe řečeno je proti některým politikům přímo zaujatý? Obecně vzato: jaké má vedení televizi nástroje na to, aby tomu zabránila?




Dobrý den, pro monitorování našich zpravodajských a publicistických pořadů využívá Česká televize každý měsíc nezávislou analýzu společnosti InnoVatio. Výsledky těchto analýz pravidelně zveřejňujeme na našem webu a poskytujeme je, jako tiskové zprávy, naší veřejnosti. Součástí těchto analýz je i hodnocení vystupování našich moderátorů vůči jednotlivým hostům v pořadech České televize. S těmito výsledky a analýzami pak následně pracujeme a jsou i součástí našich porad k jednotlivým formátům. Vždy, buď v pravidelných periodách nebo při ukončení pořadu je hodnoceno i vystupovaní moderátora či moderátorky pořadu, které musí být nezaujaté, objektivní a nestranné. Předpokládám však, že Váš dotaz se týká pořadu Bez imunity – Volby 2002, který moderuje pan Pokorný a ne pořadu Na hraně, neboť tento pořad je moderován někým jiným. Pana Pokorného považuji za zkušeného profesionála a dobrého moderátora. Ale i jeho vystupování a chování bude, po skončení předvolebního vysílaní ČT, analyzováno tak, abychom mohli celkově zhodnotit celý pořad.





Jana Niklová > Asi na tuto otázku neodpovíte, ale zkusit to mohu. Proč vypisujete výberové řízení na pozici šéfredaktora sportu, když podle všeho (členy sportovní redakce nevyjímaje) funguje redakce nejlépe za poslední léta.




Já osobně žádné výběrové řízení na šéfredaktora sportu nevypisuji, toto výběrové řízení vyhlásil ředitel zpravodajství, pod kterého sport patří. Nejbližšími spolupracovníky ředitele zpravodajství jsou šéfredaktoři zpravodajství, aktuální publicistiky a sportu a také šéfproducent zpravodajství. Na všechny tyto funkce bylo již výběrové řízení vyhlášeno a dokončeno tak, jak to slíbil pan ředitel zpravodajství ve svém vítězném projektu na místo ředitele zpravodajství. Konkurz na šéfredaktora sportu je posledním výběrovým řízením ve zpravodajství. Já považuji práci, kterou odvádí naše redakce sportu za velmi kvalitní a velmi dobrou. Je to nejkvalitnější sportovní redakce v České republice. Jedna věc je však velmi náročné a na vysoké profesionální úrovni odvedené komentování jakéhokoliv sportu a na stranu druhou organizační a manažérské vedení redakce a administrativa.





Xavon > Máte rád sluníčko, zvířátka, rostlinky a vůbec vše živé? Našel jste si letos čas a vyrazil do jarní přírody v rozpuku a rozkvětu? Pociťujete na jaře zvýšenou potřebu něhy? Děkuji předem za Vaši odpověď, mám Vás rád.




Ano, našel a rád. Jsem majitelem chalupy a tak svůj téměř veškerý volný čas trávím na této chalupě. Při řezání dřeva však již používám brýle a helmu…





West > Před několika dny jsem se zúčastnil natáčení pořadu v ČT. Nemyslíte si, že ČT má spoustu zbytečných zaměstnanců? Nikde jsem neviděl, aby nějaká TV zaměstnávala dva lidi na funkci klapky. Jedna žena napsala na klapku číslo, druhá si klapku od ní vzala a cvakla před kamerou atd. Totéž u zvukaře. Je normální, že si zvukař drží i sám velký ruchový mikrofon. V ČT tomu tak ale není. Naopak... Jeden zvukař má sluchátka a přenosný mixpult, druhý drží mikrofon a třetí běhá s kabelem od ruchového mikrofonu... A tak bych mohl pokračovat dál. Vím, že jste svázán odbory, ale nemyslíte, že byste mohl minimálně 30 % lidí vyhodit? Komerční (a úspěšnější) televize ve světě i u nás vytváří třikrát méně lidí, než ČT u nás. Co vy na to?




Před několika dny vybrala Česká televize ve výběrovém řízení renomovanou auditorskou společnost KPMG, která pro ČT zpracuje analýzu současného stavu ČT – tedy mj. i analýzu zaměstnanosti v ČT. V současné době již v ČT probíhá reorganizace a restrukturalizace celé televize a to včetně televizních studií v Brně a v Ostravě. Cílem je a musí být Česká televize fungující jako efektivní a moderní televize veřejné služby.





Robin > Váš případ s přenosovým vozem se mi zdá účelově vyvolaná ve volebním období s načasováním aby vyvrcholila těsně před volbami. Jde asi někommu o to, zviditelnit se a připomínat a těžit z televizních událostí před Vašim nástupem do funkce. Jaký je Váš názor. A malá podotázka: je kupní cena vozu cenou obvyklou za takové zařízení a byla její výše podrobena aspoň dvěmi nezávislými expertízami?
Děkuji Robin




Omlouvám se, ale na tuto otázku Vám nemohu, v době kdy stále probíhá (odpovídám na konci května) v tomto případě šetření Policie ČR, odpovědět. Nechci jakýmkoliv způsobem toto šetření ovlivňovat. Mám na to samozřejmě svůj názor, ale ten v současné době nechci doopravdy prezentovat. Všechny dokumenty, které jsem od Policie ČR obdržel jsem nechal zveřejnit na webu ČT. V ceně vozu mohu snad jen říci, že kupovat digitální přenosový vůz není jako kupovat rohlíky. Samotná kupní cena byla pro ČT velmi výhodná a byl to a je to jeden z nejvýhodnějších nákupů, který Česká televize za svoji 10letou existenci uskutečnila.





jirka > Do kdy se Vám podaří zlikvidovat "veřejnoprávní televizi"ˇ, vždyť všichni ví, že jí zvoní hrana.




Nikdy, a prosím o podrobnější specifikaci pojmu všichni. Já osobně se setkávám s lidmi, kteří plně podporují televizi veřejné služby s dvěma plnohodnotnými programy.





Josef Havránek > Pane řediteli,
dost dobře nerozumím hospodaření ČT. Na rozdíl od komerčních televizí z nichž některé jsou vysoce ziskové,přestože nemají k dispozici koncesionářské poplatky, má ČT nestálé finanční problémy,přestože krom zmíněných koncesionářských poplatků má k dispozici příjmy z reklam a ještě jsou jednotlivé pořady sponzorovány. Nepřipadá Vám ČT trochu jako černá díra....?




Ne, nepřipadá. Na rozdíl od ČT nemusí komerční televize plnit to, co ČT ze zákona musí. Ano, i ČT má příjem z reklamy, ale je to jen 1% z vysílání, zatímco u komerčních televizí je to 15 %. Nevím nic o tom, že by komerční televize v ČR byly vysoce ziskové, tyto televize své náklady, na rozdíl od ČT, nezveřejňují. Tzv. televizní poplatek se naposledy zvýšil v roce 1997 na současných 75 korun měsíčně. Od té doby se vše zdražilo několikanásobně, jen televize stále může počítat jen s touto částkou, která se nezvyšuje ani s inflací. ČT má i více jak 600 tisíc neplatičů, což představuje každoroční ztrátu cca půl miliardy korun. Těchto 75 korun nezůstane v ČT, pár korun si za své služby spojené s výběrem vezme Česká pošta, desítky miliónů korun platí ČT Českým radiokomunikacím za přenos TV signálu atd. Oba programy televize veřejné služby stojí každého poplatníka jen 2.50 kč denně, což je velmi nízká částka s porovnáním s tím, jaký servis ve velmi dobré kvalitě Česká televize všem přináší. Navíc před Českou televizí stojí další velká výzva – zahájení pozemního digitálního vysílání. ČT je a musí být v tomto vysílání jasný „lídr“ a jen samotná příprava a zahájení stojí a bude stát desítky miliónů korun.





Michael Canov > Zvažoval jste někdy (či zvažujete) jménem televize či svým, omluvu panu Jiřímu Hodačovi?




Omlouvám se, ale nevím, za co bych se já, ať již jménem svým či jménem televize, měl bývalému generálnímu řediteli ČT omluvit. Generálního ředitele volí i odvolává Rada ČT, která je volena Parlamentem. Asi tedy nejsem správný příjemce vašeho dotazu.





Klaus > Pane řediteli, prý máte velkou sbírku motýlů, kdy ji ukážete svým vděčným divákům např. v Událostech, můžete sdělit přibližný termín?




??????????





V.Valterová > Nechal jste prošetřit u vedoucího účtáren ing. Hůlky, kdo, kdy a proč nechal údajně skartovat dřívější účetní evidenci ČT? Jaké jste z toho vyvodil důsledky? Proč a na jakou konečnou částku byla několikanásobně navýšena cena za forenzní audit společnosti PWC, oproti ceně předjednané před Vaším nástupem do funkce? Jaká částka a z jakého účtu byla uhrazena za právní služby dr. Čunderlíkovi, který poskytoval pomoc odborům a pracovníkům zpravodajství proti legálnímu vedení ČT?




Všechny informace vztahující se k provedení forenzního auditu jsem nechal zveřejnit na webových stránkách České televize a k jednotlivým bodům auditu a jeho výsledku jsme vydali řadu opatření, která do budoucna zabrání jakýmkoliv pochybnostem a špatnému nakládání s hmotným i nehmotným majetkem České televize.





Jan Potůček > Jak hodláte čelit nárůstu podílu televize Prima, které se daří atakovat ČT1? Nezdá se Vám, že si za to ČT může sama špatným výběrem vysílacích časů pro některé pořady? (příklad: úterní Bez imunity od 20:00 na ČT1 proti Milionáři na Nově a Chalupářím na Primě)




Za prvé je potřeba říci, že je nutné, aby se sledovanost obou programů České televize vždy sečetla, poté tedy pak lze bez pochybností říci, že ČT je stále druhou nejsledovanější televizí s cca 30% podílem na trhu – a to je pro televizi veřejné služby dobrý úspěch. Prvořadým kritériem pro ČT není výše sledovanosti, ale plnění všech povinností a úkolů, které ČT má. Na stranu druhou my nechceme a ani nemůžeme svého diváka jen vzdělávat a informovat, my jej chceme i inteligentně bavit. V současné době velmi intenzivně pracujeme na novém podzimním vysílacím schématu, které přinese řadu programových změn a novinek do obou programů České televize. Věřím, že tyto změny zajistí našemu samotnému programu ČT1 opětovný návrat na „druhé“ místo v hodnotách sledovanosti jednotlivých kanálů. Naše nové podzimní schéma bude velmi dobré a již teď se těším, na reakce programových oddělení komerčních televizí, které vždy čekají na vysílací schéma televize veřejné služby a následně svá schémata protiprogramují proti ČT.





Vladimír Bernard > Pane řediteli, vážím si vás, jste profík. Nesnáším ty řeči o tom, že jste musel odejít, protože jste měl problémy s penězi - vím, že jste vyčerpal větší část prostředků předčasně na Kolju. Proč se pořád ještě vysílá Katovna? Proč jste ještě nevyhlásil redukci lidí? A proč pořád před filmy vystupují jako před třiceti lety panáci a "nastavují zrcadlo"? Kolik ti "hlasatelé" měsíčně stojí?




Dobrý den, pane Bernarde, děkuji Vám za Vaše slova. Proč se vysílá to či ono je záležitost programového ředitele. Mohu Vás ubezpečit o tom, že velmi intenzivně pracujeme na novém vysílacím schématu, které se na obrazovce objeví od podzimu 2002. Bude to schéma, které svojí rozmanitostí a obsahovou náplní opět přitáhne diváky k obrazovce České televize.





Ted Turner > Proč je v ČT stále velká přezaměstnanost, proč se veřejnoprávní televize snaží konkurovat komerčním televizím a hlavně, když má ČT "vzdělávat", proč lidé z obrazovky nemluví spisovným jazykem, ale pražskou hantýrkou? Čeština na ČT je příšerná, hlavně ve vysílání pro děti!




Pane Turnere, milý Tede. Česká televize nekonkuruje našim komerčním televizím a ani se o to nesnaží. Není nikde psáno či jinak dáno, že bychom měli našeho diváka jenom vzdělávat, my jej chceme i informovat, poskytovat mu zpravodajský servis na velmi vysoké profesionální úrovni, nabízet mu širokou škálu programové nabídky a v neposlední řadě i bavit. Ano, Česká televize chce svého diváka, který tráví svůj čas u obrazovky i bavit, ale inteligentně. Věřím, že se nám toto daří a divák si u našich zábavných pořadů může odpočinout.
Tak jako každá jazyk, tak i čeština se vyvíjí. Každý pořad České televize má své publikum a každý pořad je zaměřen na jiného diváka. Tomu musí odpovídat i užití jazyka, které se proměňuje s typem pořadu.





Jana Dědečková > Vážený pane Balvíne,
na svých stránkách jsem zveřejnila velmi málo známou Dohodu o ukončení stávky, kterou jste podepsal při svém nástupu do funkce prozatímního ředitele.
V této souvislosti mě zajímá:
1.Proč jste v té době rezignoval na právní řešení krize v ČT.
2.Odboráři v jednom z bodů Dohody hodnotí škody, které ČT vznikly jejich zásluhou v době krize jako "nepatrné". Z jakých údajů vychází tento velice hrubý odhad?
3.Domnívám se, že soudní jednání s paní Valterovou potvrdí platnost jejího pověření(zákon o ČT je jednoznačný a pan Hodač byl ředitelem ČT i po rezignaci až do 9.2.2001, kdy PSP ČR vzala jeho rezignaci na vědomí svým usnesením) )a tím i odmítne žalobu, kterou za ČT podala bez Vašeho pověření paní Vocetková.Vyvodíte v případě prohraného sporu nějaké důsledky pro paní Vocetkovou nebo bude dále zastávat funkci vedoucí právního odboru?
4. Na posledním zasedání Rady ČT bylo vedení ČT vytýkáno, že neplní obchodní plán v oblasti self-promotion a zároveň se snesla vlna kritiky na vysílání komerčních pořadů.V tomto případě se hovořilo o Hvězdných válkách.Jak se hodláte vyrovnat s poněkud schizofrénním požadavkem Rady ČT na plnění plánu ? Děkuji za odpovědi




Dobrý den, paní Dědečková. Dovolím si na Vaše otázky odpověď od té poslední. Česká televize nepovažuje Hvězdné války za komerční pořad či film, neboť je to film, který svým dopadem ovlivnil nejednu filmovou generaci a posunul filmovou techniku a další krok kupředu, ne-li rovnou o dva. Vydávat tedy tuto filmovou ságu za klasický komerční film považuji pouze za stesk některých lidí nad tím, že oni sami nemohou tyto filmy vysílat.
U tzn. neplnění obchodního plánu u Selfu musím konstatovat a na jednání Rady ČT jsem to i řekl, že došlo u člena Rady ke zmatení pojmů. Za plnění finančních výnosů z reklamy na obrazovce ČT (1% z vysílaní) odpovídá finanční oddělení a mediální zastupitelství ARBOMedia, které prodává reklamu na kanálu České televize. Oddělení Self promotion, které spadá pod PR&promotion ČT má na starost promotion, tedy výrobu upoutávek obou programů České televize. Ani nevím, jak mohl člen rady ČT dojít k závěru, že ČT neplní obchodní plán v oblasti selfu.
Česká televize se drží zásady, že nikdy nekomentuje probíhající soudní spory, které vede. Proto mi dovolte neodpovědět na vaši otázku číslo 3, neboť soudní spor ČT s paní Valterovou není v současné době (konec května) ukončen.
Po mém nástupu do funkce prozatímního generálního ředitele České televize jsem podepsal se zástupci NOO ČT dohodu o ukončení stávky v ČT. Tato smlouva odrážela tehdejší situaci. V žádném případě jsem nerezignoval na právní řešení situace, která následně vyústila ve velký propad ve sledovanosti ČT a odrazila se i na postoji laické a profesní veřejnosti vůči televizi veřejné služby. Náklady, respektive ztráty ČT za období prosinec 2001 až únor 2002 jsou vyčísleny v řádech desítek miliónů korun a byly několikrát prezentovány v tisku.





Filip Rožánek >  Pane řediteli, jaké konkrétní změny chystáte ve zpravodajství České televize? Proslýchá se, že mají být zrušeny pořady Naostro nebo "21", resp. v druhém případě má dojít k "přetvoření" v nový pořad na ČT1. V jakém časovém horizontu tyto změny nastanou, jak konkrétně budou vypadat a pokud můžete, k jakému zahraničnímu nebo domácímu "vzoru" byste případnou novou podobu přirovnal?




Dobrý den, pane Rožánku, Váš dotaz předám řediteli zpravodajství, který je v ČT odpovědný za zpravodajství a jeho případné změny. O jedné změně vás mohu však informovat již nyní. Od září 2002 rozšíří ČT své regionální zpravodajství o dalších 50 minut. Diváci tak budou mít možnost o víkendu sledovat dvě nové zpravodajsko-publicistické relace o délce 25 minut. Připravujeme i další změny a to jak ve zpravodajství, tak i v publicistice. Některé jsou již ve stádiu tzv. pilotních pořadů, některé se objevují zatím jen v myšlenkách, či úvahách. Omlouvám se, že nejsem konkrétnější, ale žádná televize neprozradí své detailní plány u nových zpravodajských nebo publicistických pořadů.



RX online