Prachy na kolejích

Prachy na kolejích

Prachy na kolejích

Výhružky, podezření, obvinění... O co na železnicích, které štědře dotujeme ze svých peněženek, vlastně jde?

Tyhle děje se periodicky opakují: předčasné odchody šéfů Českých drah a jejich zástupců. Vzduchem při tom létají výhrůžky, podezření z úplatků a obvinění z rozkrádání. O co na železnicích, které štědře dotujeme ze svých peněženek, vlastně jde? A jakou roli tu hrají přední politici, lobbisté nebo šéf ČEZ Martin Roman?
...


Novodobá historie Českých drah začíná v roce 2003. Podle směrnice Evropské unie se musela dosud jednotná železnice rozdělit na dopravní část (České dráhy — ČD) a na podnik spravující infrastrukturu (Správa železničních a dopravních cest – SŽDC). Smyslem bylo přivést na české koleje konkurenci a postupně vytvořit v celé Evropě jednotný dopravní trh.
I když byly ČD formálně oddluženy, managementu se nedařilo přivést osobní dopravu do zisku. Typickým příkladem je sedm proslulých vlaků Pendolino, které byly před mnoha lety prezentovány jako nástroj budoucího zisku. Dnes prodělávají přibližně 800 miliónů ročně, i když tuto položku je velmi obtížné určit, protože rozpočet ČD má mnohá temná místa, jimž rozumí jen málo lidí.
Poprvé se to projevilo v roce 2008, když se od ČD jako jeho dceřiná společnost oddělila nákladní doprava (ČD Cargo). Tehdejší management v čele s generálním ředitelem Josefem Bazalou při přechodu na holdingovou strukturu kouzlil s čísly tak, aby vyvolal dojem, že železnice jsou vlastně ziskové. Trochu to připomínalo slavný americký Enron s jeho „cinknutým“ účetnictvím. Na rozdíl od této americké firmy mají ovšem ČD v zádech stát, který v nejhorší situaci přispěchá s horkými rozpočtovými penězi.
...

Na jaře roku 2008 nastoupilo do Českých drah nové vedení v čele s genenerálním ředitelem Petrem Žaludou. Šlo o jeden z prvních polistopadových pokusů vtáhnout do státního podniku špičkové manažery z bankovní a podnikatelské sféry (Nebeský, Ruttner, Matzenauer).
Jejich záměrem se stalo ozdravit firmu a převést ji na mezinárodní účetní standardy. Záhy však zjistili, že po Bazalovi zdědili nereálný podnikatelský plán, kde souhlasí jen velmi málo deklarovaných čísel. ČD se navíc nacházely v situaci, kdy nebylo na platy.
...
Jak se dál vyvíjelo hospodaření osobní dopravy Českých drah?


Celý článek Bohumila Pečinky a Marka Stoniše PRACHY NA KOLEJÍCH o tom, kdo a proč v zákulisí ovládá České dráhy, najdete v tištěném Reflexu 18/2009, stejně jako DESATERO O STAVU ČESKÝCH DRAH (jeho autorem je dosavadní předseda dozorčí rady ČD Zdeněk Žák) a REAKCI MANAGEMENTU: DĚLÁME, CO MŮŽEME prostřednictvím náměstka pro ekonomiku a člena představenstva ČD Michala Nebeského. Čtěte ZDE.



A co si o situaci na českých železnicích myslíte vy?