nahoru

Obchod budoucnosti [RX Diskuse]

Veronika Bednářová 23. prosince 2004 • 11:07

Jak budeme nakupovat za patnáct let? Chceme stát fronty u pokladen a hledat zboží, které zrovna nemají? Future Store, Obchod budoucnosti, v německém městečku Rheinberg nedaleko Düsseldorfu funguje jako výzkumná laboratoř, ale zároveň si tam můžete normálně, pohodlně nakoupit. Už dnes. DISKUSE NA TÉMA: Těšíte se, až Obchod budoucnosti dorazí k nám?

Jak budeme nakupovat za patnáct let? Chceme stát fronty u pokladen a hledat zboží, které zrovna nemají? Future Store, Obchod budoucnosti, v německém městečku Rheinberg nedaleko Düsseldorfu funguje jako výzkumná laboratoř, ale zároveň si tam můžete normálně, pohodlně nakoupit. Už dnes.

Foto
A tak vítejte v prvním a posledním Obchodě budoucnosti na světě. Vyberte si u informačního kiosku na displeji láhev červeného a vydejte pokyn „Najdi“ zmáčknutím tlačítka. Na podlahu se promítnou šipky, které vás k regálu s vaším vínem přivedou. U informačního terminálu si taky můžete vytisknout recept na jídlo, které chcete doma uvařit. Sami si pomocí tenkého tabletového laptopu na košíku spočítáte útratu a pokladní jen bleskurychle podáte kartu nebo peníze. Žádné fronty při placení, žádné vyndávání zboží z košíku. A to není všechno.

NA PRVNÍ POHLED NIC MOC

Foto
Future Store vypadá tuctově. Není přehnaně velký - čtyři tisíce metrů čtverečních. Najdete tam parkoviště, normální sortiment jídla, dobrou sekci čerstvých potravin, podprůměrné, levné oblečení. Otevřeno má od osmi ráno do osmi do večera, od pondělí do soboty, v neděli zavřeno. Tři až čtyři tisíce zákazníků každý den, v pátek a v sobotu víc. Že si nakupující mohou přehrát videoklipy, ukázky z filmů nebo zvukové klipy z CD a DVD, není už žádná novinka. Najdete tu i tradiční časopis s právě nabízenými slevami, na nekvalitním papíře. Standardní vozíky, do kterých musíte ručně vložit jedno euro, abyste mohli svůj nákupní nástroj vyvléct z dlouhé řady stejně vyhlížejících. Future Store se stává výjimečným až ve chvíli, kdy v něm začnete nakupovat.

VTIPNÁ VÁHA VEGGIE VISION

Foto
Je tady několik nových technologií, z nichž některé se už používají také v jiných odvětvích, například na letištích nebo v knihovnách. Ale přímá integrace těchto novinek v reálném prostředí, na skutečných zákaznících, je tady unikátní: jen tady si kupující mohou přímo říct, co se jim z moderních vynálezů líbí, a co ne.
Tak třeba zdejší historický exponát mezi inovacemi, váha Veggie Vision, stará už rok a půl, se jim líbí. Kamera váhy Veggie Vision se softwarem od IBM, umístněná v oddělení čerstvých potravin, totiž sama rozpoznává ovoce a zeleninu. Viděli jsme to na vlastní oči: přišel pán k váze, položil na ni banány v trsu, nemusel nic mačkat a hned mu vyjela cenovka. Pak ale přišla paní a dala na váhu pomeranče - a v tu chvíli se na displeji objevily dvě možnosti: jablka a pomeranče. Váha potřebovala pomoc, a tak paní zmáčkla po pravdě pomeranče.
Pak jsem dala na váhu svůj mobil. Na displeji se objevily možnosti čtyři: černá cuketa (to byl docela dobrý tip), krátká okurka (váha nerozlišuje barvy, jen tvary), avokádo (to bylo trošku divné) a dlouhé štíhlé hrušky (taky vedle). Zmáčkla jsem cuketu, vyjela cedulka 3,40 eura. Dost levný mobil. Ale nikdo není dokonalý.

SÁM SOBĚ POKLADNÍ

Foto
Hned u vchodu, když si řeknete, můžete vyfasovat zvláštní obrazovku, kterou si připevníte na držadlo nákupního košíku. Jmenuje se Personal Shopping Assistant (dále jen PSA, nákupní asistent) a jejím základem je tenoučký tabletový počítač, tablet PC. V Obchodu budoucnosti jich mají zatím jen asi šedesát a je o ně zájem. Hlavně v pátek a v sobotu u velkých, víkendových nákupů.
Foto
Aby PSA začalo fungovat, musíte jím projet svou osobní kartu Obchodu budoucnosti. Počítač vás pak přivítá vaším jménem a sám se automaticky spojí s informačním systémem obchodu. Pokud nejste nováček, tak vám na požádání prozradí, co jste nakoupili minule i předminule (ano, trochu zásah do soukromí). PSA na vašem košíku vám dále ukáže přesnou mapu obchodu. Taky vás neustále informuje, ve které jste uličce (vhodné zvlášť pro lidi s horším orientačním smyslem) a jaké slevy v té uličce, kde zrovna jste, můžete uplatnit (vhodné zvlášť pro lidi, kteří dost utratili už jen tím, že do Rheinbergu přijeli z jiného kontinentu, jako například novinář ze sanfranciského týdeníku Wired, který do Evropy tuhle přiletěl jen proto, aby viděl Obchod). Počítačový asistent PSA obsahuje také klasický hledač: když napíšete heslo „Chleba“, vyjedou vám všechny typy chleba, které jsou dnes ke koupi. Dobré taky je, že si pomocí čárkového kódu můžete načíst ceny výrobků - a tak přesně víte, kolik zrovna teď utrácíte.
Foto
Nakoupíte si zboží třeba za dvaatřicet eur a padesát centů. Jdete rovnou k pokladně číslo pět, kde vám paní v plášti sejme vašeho PSA asistenta, načte položky k sobě do kasy, vyjede vám úplně normální účet, vy jí dáte peníze nebo platební kartu a je to. Stáváte se sami sobě pokladními: nemusíte stát frontu a čekat, až to za vás někdo spočítá. Říkají tomu Smart Check Out, chytré odbavení. Chytré odbavení ale vyžaduje absolutní důvěru v zákazníky: krást je tady totiž tak snadné.
„U pokladen občas provádíme náhodně kontroly zboží, ale není to ani třeba, neboť statisticky se počet krádeží nezvýšil, okolí Rheinbergu je klidné a poměrně katolické,“ říká náš PR průvodce Marcos Fernández, a tak je jasné, že bezpečnostní opatření proti zlodějům nemusí být v tomto německém zkušebním provozu stoprocentní. Ale co až bude zaveden v jiných zemích?
Foto
Problém s potenciálními zloději by se měl definitivně vyřešit ve chvíli, kdy bude každý výrobek označen zvláštním štítkem RFID, což je nová technologie rádiové identifikace. V budoucnosti budou RFID štítky aplikovány na každém výrobku i s ochranou proti zlodějům - a až u pokladny se deaktivují, takže si zákazník žádné informace neodnese s sebou domů.

CHYTRÉ REGÁLY

Foto
Poličky budoucnosti, jimž se říká „Smart Shelves“, chytré regály, jsou největší senzací rheinbergské zkušebny. Jsou sice zatím jen tři (na šampony, na žiletky, na kafe), ale i tak je to nejdůležitější novinka. Smart Shelves jsou totiž základním kamenem budoucího vyspělého skladového systému, který v reálném čase poskytuje informace o množství zboží v obchodě i o tom, kolik se ho právě teď prodalo. Základem tohoto projektu je právě technologie rádiové identifikace (složitý název Radio Frequency Indentification se vžil pod zkratkou RDIF), což jsou radiové „inteligentní“ štítky alias mikročipy, které prostě vysílají radiové frekvence, jež může bez problémů přečíst speciální anténa. Výsledek: díky signálu máte absolutní přehled o tom, kde se zboží právě nachází.
Foto
Proces rádiové identifikace začíná naskenováním palet (rozumějte velkých beden) zboží (že by byl RFID štítek přímo na každém výrobku, to je ještě hudba budoucnosti i tady), které opouštějí distribuční centrum. Ředitel obchodu v Rheinbergu může sledovat každou dodávku, takže ví, jaké zboží může očekávat a kdy mu ho dodají. Jakmile se palety dovezou do obchodu, další rádiová kontrola odhalí, zda některé bedny nechybějí. Odpadá tak nutnost kontrolovat každou paletu a osobně přepočítávat dodávky.
Jakmile je zboží na regálech, zabudovaná čtečka RFID vyšle zprávu informačnímu systému supermarketu, jakémusi centrálnímu mozku. RFID systém zároveň sleduje, jak rychle se zboží prodává, a označuje nejvíce a nejméně oblíbené položky.
Foto
„Trvalo víc než třicet let, než byl plně zaveden čárkový kód, a i dnes je hodně společností, které ho ještě nepoužívají. Je těžké odhadnout, kdy bude RFID implementováno masově: záleží na tom, kolik bude jeden RFID štítek stát. Teď stojí půl až jedno euro, ideálně by měl stát jen půl centu. Často si opakujeme citát lidí z amerického poštovního úřadu: ti slíbili, že jestli bude RFID štítek stát v budoucnosti opravdu jen půl centu, dají si ho na každou poštovní známku: aby přesně věděli, kde se jejich zásilky nacházejí. Od začátku roku 2005 bude RFID štítky používat i americké ministerstvo obrany, uvažuje o tom také farmaceutický průmysl, kde se díky této technologii odstraní léky z černého trhu,“ vysvětluje Dr. Bernd Büker z německé pobočky konzultantské divize IBM.

VLAJKOVÁ LOĎ BUDOUCNOSTI

Foto
Kolik to celé stojí? Těžko říct. Nikdo z přítomných, ani tiskový mluvčí, nebyl ochoten vyslovit jakoukoli cifru. Je to celkem pochopitelné. Na vybavení Obchodu budoucnosti se spolupodílí padesát firem, především z oblasti informačních technologií. Ty považují Future Store za geniální laboratoř, kde má každý šanci (samozřejmě po schválení) testovat v reálu svoje nové výrobky. Hodně partnerů Future Storu sem tedy zdarma přineslo svoje prototypy: neexistují tudíž žádné přesné částky celkového rozpočtu.
Foto
Masové zavádění RFID může trvat zhruba deset patnáct let, kdy už štítky nebudou z kovu, ale z plastu, budou levné, lehké a malé tak, aby mohly být na každém výrobku. „Když jsem byl v lednu na prezentaci v New Yorku, ptali se mě američtí kolegové, jak je to možné, že máme takový technologicky úžasný obchod ve starém Německu, ve staré Evropě, a já jsem jim říkal, že přece nemusí být všechno nové z Ameriky. My přitom nic netajíme, protože know-how stejně nejde kopírovat, to máte jako s IKEA nebo s MacDonaldem ... jejich věci jsou prostě domácí, doma udělané, ne okopírované,“ říká Albrecht von Truchsess, tiskový mluvčí Metro Group, který ví, že Future Store je praotec všech obchodů budoucnosti. Nemá totiž cenu zakládat další obchody podobného typu, má ale cenu začít zde představované technologie rozšiřovat do dalších obchodů. U RFID se tak děje právě teď.

Diskuse :
Těšíte se, až Obchod budoucnosti dorazí k nám?

Veronika Bednářová