Jaký bude rok 2010?

Jak se budeme mít v příštím roce? Podívejme se za naše hranice. Vzhledem k propojenosti českého hospodářství s německou ekonomikou bude další vývoj do velké míry ovlivněn situací v Německu. A Německo odsunulo hospodářskou krizi do následujících let...

Jak se budeme mít v příštím roce? Podívejme se za naše hranice. Vzhledem k propojenosti českého hospodářství s německou ekonomikou bude další vývoj do velké míry ovlivněn situací v Německu.


Na první pohled je důvod k optimismu. Po jedenácti letech odešli němečtí sociální demokraté do opozice a vládu sestavili křesťanští demokraté s liberály. Obě strany neotálely a ještě před koncem minulého roku odsouhlasily zákon o zrychlení hospodářského růstu. Obsahuje snížení daní, zjednodušení odpisů a podporu některých průmyslových odvětví.
PÁCHÁNÍ DOBRA
Vláda si je vědoma i psychologických motivací, protože spotřeba domácností je do značné míry závislá na očekávání pozitivního vývoje. A tak se v médiích objevují stále noví zvěstovatelé hospodářského růstu - naposledy hlavní ekonom koncernu Allianz, Michael Heise. Ten prorokuje vzrůst ekonomiky o 2,8 procenta, posílení německých exportů a udržení vysoké konzumní úrovně domácností.


To kancléřka Angela Merkelová je opatrnější. Ve svém novoročním projevu uvedla, že "v mnohém bude v novém roce nejdříve hůř, než se to zlepší". Merkelová ví, o čem mluví. V minulém roce se přímo vyznamenala pácháním dobra - většinu času totiž trávila zachraňováním krachujících bank a podniků, no a potažmo i celého německého hospodářství. Za nadšené asistence svého tehdejšího (socialistického) ministra financí Steinbrücka převálcovala očistné projevy krize gigantickým rozhazováním peněz. Přece jen bylo před volbami, a tak se na nějakou tu miliardu nehledělo.
Aby to nevypadalo, že se peníze nalévají jen do krachujících bank a automobilek, vytřídilo se 17 miliard eur na opravu školek, škol, silnic a nemocnic. Největším trhákem bylo ovšem šrotovné - prémie ve výši 2500 eur za sešrotování starého auta při koupi nového. Dohromady tak bývalá vláda rozházela neuvěřitelných 50 miliard eur, dalšími 150 miliardami ručí za ohrožené banky a pojišťovny a 115 miliard bylo vyčleněno do fondu na záchranu krachujících podniků.
MĚKKÝ POLŠTÁŘ
Díky tomuto finančnímu polštáři byl pro Německo dopad světové hospodářské krize poměrně měkký. Zatímco ve Francii stoupla nezaměstnanost za minulý rok v porovnání s rokem 2008 o 25 procent, v USA o víc než 50 procent a ve Velké Británii dokonce téměř o 63 procenta, byl její nárůst v Německu se 7,5 procenta poměrně nízký.
Pochopitelně se nejedná o žádné překonání krize, pouze její odsunutí do budoucna. Víc než 1,1 miliónu německých zaměstnanců je totiž zaparkováno v programech souhrnně zvaných "Kurzarbeit".
Znamená to, že pracují na zkrácený úvazek anebo vůbec a část jejich platů neplatí zaměstnavatel, ale stát. Velký počet pracovních míst tak byl "zachráněn" jen dočasně, a to ještě za půjčené peníze. Německý státní dluh dosáhl výše 1655 miliard eur. V roce 2010 si vláda chce půjčit dalších 86 miliard.
Takže celý program na oživení ekonomiky je jedním velkým soubojem s časem. Renomovaný mnichovský institut Ifo pod vedením čelného německého ekonoma, profesora Hanse Wernera Sinna, vychází ve své každoroční prognóze z dalšího nárůstu nezaměstnanosti. Ekonomika má sice po loňském téměř šestiprocentním propadu opět začít růst, ovšem pouze o 1,7 procenta, v roce 2011 dokonce jen o 1,2 procenta. Ještě černěji vidí budoucí rok Martin Winterkorn, šéf koncernu, jehož hospodaření má na českou ekonomiku největší dopad ze všech německých podniků - Volkswagen. Winterkorn si je jist, že tento rok bude těžší než ten uplynulý, a situaci označuje jako "dramatickou".
NEZAMĚSTNANOST
Dokonce i optimista z povolání, šéf Spolkového úřadu práce Frank-Jürgen Weise, počítá s radikálním nárůstem nezaměstnanosti, hlavně kvůli pokulhávajícímu exportu. Německá ekonomika je totiž životně závislá na exportu - podíl vývozů dosáhl téměř 50 procent hrubého domácího produktu, každé páté pracovní místo je závislé na odběratelích v zahraničí. To je dohromady osm miliónů pracovních míst. Ta jsou nejvíce ohrožena v tradičních doménách německého exportu - ve strojírenském a automobilovém průmyslu. Německé strojírenské podniky jsou vytíženy pouze na 70 procent a automobilky se potýkají se svou nejtěžší krizí všech dob. Mercedes nevyplatil minulý rok svým zaměstnancům podíl na zisku. BMW se rozloučilo s 9000 zaměstnanců.
I kancléřka Merkelová tuší, že rok 2010 nebude lehký. Koncem minulého roku před novináři utrousila, že ,,dopad všech následků krize pocítíme nejpalčivěji v příštím roce". Ten právě začal.