Železniční blues

Železniční blues

Železniční blues

Češi budou moci od roku 2011 cestovat vlaky o 15 procent levněji a navíc lepšími soupravami, než jsou ty stávající Českých drah, tvrdí majitel Student Agency Radim Jančura. Tedy pokud jeho záměr nezablokuje ministerstvo dopravy a prý také České dráhy nebo ředitel polostátního ČEZu Martin Roman.


Jančura, který revolučně změnil autobusovou dopravu v Čechách, zase zaprovokoval. Na ministerstvo dopravy přinesl nabídku na provozování téměř dvou desítek vlakových spojů v Čechách. Přitom garantuje, že stát jeho vlaky vyjdou na méně než ty Českých drah a navíc budou jezdit přesněji a na jejich „palubě“ bude skvělá obsluha. Ministerstvo se k jeho návrhu zatím nevyjádřilo. Tvrdí, že je nutné ho nejprve důkladně prostudovat. Nevyjádřilo se ale ani k tomu, zda příště vypíše na provozování vlaků výběrové řízení, nebo zda opět zadá jejich provozování rovnou Českým drahám jako dosud.



Popravdě – o vypsání soutěže ale Jančurovi ve skutečnosti jde. Zjistil totiž, že České dráhy zřejmě provozují některé linky mnohem dráže než v dopravci v sousedních státech a rozhodl se nabídnout o trochu nižší cenu a ještě přitom na vlacích vydělat. Stejně jako když kdysi začal vozit lidi ve žlutých autobusech a konkurovat zavedeným ČSAD, které provozovaly autobusovou dopravu dráže než v zahraničí.

Spor o Evropu
V to, že by ministerstvo přijalo jeho současnou nabídku jako celek, Jančura nedoufá. Ne že by nebyla dobře zpracována, ale vypsat soutěž na provozování tolika tratí najednou v průběhu několika měsíců – Jančurova nabídka totiž závazně platí jen tři měsíce – by bylo technicky náročné a časově téměř nemožné.
Jančura chce spíše rozvířit vodu a ukázat, že vlaky provozovat umí. Ministerstvo totiž dosud tvrdilo, že provozovat vlaky dotované ze státní kasy mohou v Čechách jen České dráhy, protože to nikdo jiný neumí a tak je nesmysl vyhlašovat nějakou soutěž, do které by se stejně nikdo nepřihlásil. Jenže teď dostalo Jančurův návrh a musí se jím zabývat.


Jančura navíc tvrdí, že na jeho straně stojí evropské předpisy – že požadují vypsání soutěže o veřejné peníze tam, kde je více zájemců. V principu má pravdu. Jenže Jančura se odvolává na obecný předpis o veřejných zakázkách. Proti tomu argumentuje ministerstvo speciální evropskou směrnicí o službách ve veřejné dopravě. „Tato směrnice nepředepisuje pro zakázky v železniční dopravě žádné povinnosti ani limity a umožňuje i nadále uzavírat zakázky přímo, tedy bez soutěží,“ upozorňuje mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzel. Některé vlády, například francouzská, které se obávaly, že jejich státní železnice by mohly podlehnout levnějším a kvalitnějším soukromým rivalům, totiž při přijímání směrnice raději vstup konkurence na koleje uvnitř států zablokovaly.
Který z těchto předpisů má mít větší váhu není jasné. Jančura tvrdí, že svou při požene až do Bruselu. V praxi je ovšem pravděpodobnější, že se Jančura obrátí na český soud a ten se pak zeptá lucemburského Evropského soudního dvora, jak to se spornými předpisy vlastně je. Celé to ovšem nebude trvat měsíce, ale spíše léta. Komise či soud totiž budou zavaleny různými expertizami státní správy, proč vypsat soutěž vlastně nejde, a argumenty, že Jančura je neseriózní hochštapler, který svou nabídku stejně nemyslel vážně a proto že je nutné provozováním vlaků pověřit jen a pouze České dráhy.

Politici, Škoda a ČEZ
Samy České dráhy samozřejmě diskreditují Jančuru už dopředu – například podle Antonína Blažka, náměstka generálního ředitele ČD, „společnost Student Agency není schopna zrealizovat žádný železniční projekt“ a „není proto v oblasti železniční dopravy konkurencí pro České dráhy“. Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda dokonce označil v článku v časopise Železničář Jančuru za člověka, který nedospěl „k tak zodpovědné a nákladné činnosti, jakou železniční doprava nesporně je“ ani kapitálem, „podnikatelskými schopnostmi a už vůbec ne podnikatelskou morálkou“. S nevysloveným odkazem na jeho žluté autobusy o Jančurovi napsal, že „žloutne zlostí”. Přitom upozornil na to, že se Jančura se letos v letě stáhl ze soutěže o provozování místních vlaků v Jizerských horách. Jančura tvrdí, že odstoupil poté, co zjistil, že České dráhy nabídnou dumpingovou cenu.
Dumpingovou cenu samozřejmě Žaluda popřel jako lež a hned zahájil vyšetřování toho, kdo mohl předat Jančurovi podrobnosti návrhu Českých drah. Podezřelí jsou známí šéfů firmy RegioJet, kterou Jančura založil na provozování železniční dopravy spolu s největší soukromou francouzskou dopravní firmou Keolis. Ti totiž dříve pracovali v Českých drahách, mají tam známé a dobře znají místní poměry.
Snad i od nich pochází Jančurovo tvrzení, že za stav na české železnici mohou hlavně čeští politici a šéf elektrárenské společnosti ČEZ Martin Roman. Ten totiž sedí v dozorčí radě Českých drah, ČEZ nepřímo sponzoroval různé akce politiků, a zároveň vystupuje podle Jančury i za společnost Škoda Transportation. Od té pak dráhy kupují vlaky, které jsou zhruba o 30 procent dražší než zahraniční vagóny a lokomotivy, které chce na koleje poslat Jančura. Podle informací v tisku je to údajně tím, že právě Romanovi patří část firmy Škoda.


K tématu:

Soukromníci na kolejích?
Anketa: MĚLY BY DÁLKOVÉ VLAKOVÉ SPOJE KROMĚ ČESKÝCH DRAH PROVOZOVAT I SOUKROMÉ FIRMY? (Reflex.cz, 25. 6. 2009)
Myslíte si, že by vstup soukromých dopravců na scénu mohl situaci změnit k lepšímu? Nebo by to byl „ještě větší bordel“?