Sundance očima Veroniky Bednářové

Sundance očima Veroniky Bednářové

Sundance očima Veroniky Bednářové

AKTUALIZOVÁNO! V Utahu se koná 26. ročník festivalu Sundance. Festival, který založil herec Robert Redford, se soustředí na nezávislou kinematografii. Do Utahu vyrazila Veronika Bednářová. Sledujte její festivalový zápisník!

V Utahu se koná 26. ročník festivalu Sundance. Festival, který založil herec Robert Redford, se soustředí na nezávislou kinematografii. Do Utahu vyrazila Veronika Bednářová. Sledujte její festivalový zápisník!


 

ZASE ZA ROK

 


A pak přišla moje poslední noc v Sundance, která přímo před vchodem do hotelu vypadá takhle.
Tak za rok na shledanou...


 

PO KOLENA...



Na Main Street v Park City je obchod se starými filmovými plakáty a tohle je můj nejoblíbenější: Butch Cassidy a Sundance Kid z roku 1969.


Divák v Sundance se do kina musí přebrodit. Ulice se tady moc neuklízejí, jen solí, takže se mezi chodníkem a silnicí tvoří louže. Tam se dá zapadnout až po kolena. Ta radost, když konečně sedíte v sále na sedadle!


 

OŠKLIVKA BETTY

 


Herečka America Ferrera dostala své jméno proto, že její rodiče, imigranti z Hondurasu, obdivují Spojené státy. Emigrovali do Ameriky mimo jiné proto, aby jejich děti získaly kvalitní vzdělání. Dcera America to ale nestihla, protože hned na konci střední školy vyhrála konkurz na americkou verzi kolumbijské telenovely Ošklivka Betty. V Sundance už ale měla pět filmů: letos je tu se snímkem The Dry Land (Pustina) o americkém vojákovi, který se vrací z války v Iráku. Film natočil její přítel, devětadvacetiletý režisér Ryan Piers Williams, jako svůj celovečerní debut. Při rozhovoru byla hodně upřímná: "Nejdřív jsem mu říkala, ať radši napíše scénář o něčem veselejším," říká televizní hvězda, která debut svého milého i spoluprodukovala.


 

VŠICHNI JSME HERCI

 


Maminka a tatínek z filmu Diega Luny Abel, který produkoval John Malkovich. José Maria Yazpik přibral kvůli roli patnáct kilo, především pitím piva a konzumací koblih. Karina Gidi je v Mexiku hlavně divadelní herečkou, proto se v Sundance cítila jako na prázdninách. Oba si natáčení s Diegem moc pochvalovali:"Diego je taky herec, tak dokáže přesně vysvětlit, co a proč po nás při natáčení chce," skákali si vzájemně do řeči.


 

DEN ROZHOVORŮ

 


Třicetiletý mexický herec Diego Luna (Frida, Milk) přivezl do Sundance svůj první celovečerní film, který režíroval. Jmenuje se Abel a jeho hrdinou je malý kluk, který předstírá, že je otcem rodiny, protože jeho táta opustil maminku i svoje děti. "Hlavnímu hrdinovi jsme nedali scénář, sotva umí číst, prostě jsme si jen hráli," řekl Diego při dlouhém rozhovoru pro Reflex, kde mimo jiné mluví o tom, jaké to bylo, vyrůstat bez maminky. "Točit filmy je vlastně takový sirotkův sen," řekl sexy herec. Jeho film byl v Sundance přijat aplausem po celou dobu titulků, tedy aspoň pět minut.


 

BAVILA BYCH SE HODINY

 


Můj další oblíbený herec John C. Reilly má v Sundance dva nové filmy, oba skvělé. V Extra Muži níže zmiňovaných manželů hraje šíleného cyklistu z horní východní strany Manhattanu, v komedii Cyrus bratří Duplassových zas osamělého rozvedeného muže. Bavit bych se s ním dokázala celé hodiny, škoda, že je v Sundance jedenáct set akreditovaných novinářů, kteří mají s Johem C. Reillym stejné plány.


 

MÉNĚ DIVNÉ DĚTI

 


Scénář filmu The Extra Man vznikl podle knihy amerického spisovatele Jonathana Amese, který žije v Brooklynu a je moc fajn. Před premiérou řekl: "Rád bych vám teď předvedl bojový pokřik, který jsme s kamarády používali, když nás na hřišti napadly méně divné děti." Pak se postavil a třikrát zařval na tři různé světové strany. Film The Extra Man je zrovna takový: nepředvídatelný a vtipný. Připomínal mi Harolda a Maude.


 

STRAŠNÁ LEGRACE

 


Můj velice oblíbený herec Kevin Kline vyhrál filmového Oscara (Ryba jménem Vanda) a také dvě divadelní ceny Tony, z čehož je jasné, že má rád stejně divadlo jako film. V Extra muži hraje právě onoho "muže navíc", člověka, který doprovází staré dámy na Manhattanu. "Film jsme natočili dvakrát rychleji, než je běžné, protože krize je krize. Ale mně to nevadilo," řekl mi, když popisoval svoji filmovou postavu. Trvalo to dlouho: jeho neúspěšný dramatik má totiž v sobě zvláštní, těžko popsatelnou, teatrální energii. Ten film musíte vidět, je to strašná legrace!


 

MILÍ MANŽELÉ

 


Režiséři filmu The Extra Man, Shari Springer Bermanová a Robert Pulcini, jsou milí a jsou manželé. Považují to za dobrou obchodní značku. K nezapomenutelným určitě patří jejich předešlý celovečerní film American Splendor - s Paulem Giamattim, který v Sundance představili před sedmi lety. Před světovou premiérou svého v pořadí třetího filmu se nechali slyšet, že Kevin Kline (jeden ze dvou hlavních postav filmu The Extra Man) strávil ve svém karavanu přípravou více času, než Katie Holmesová.


 

EXTRA KATIE

 


Celý den se nesl ve znamení Katie Holmesové, manželky Toma Cruise, která do Sundance přijela spolu s ostatními členy filmové delegace snímku The Extra Man. Hraje v něm veganskou asistentku enviromentálního časopisu. Do Sundance se kvůli tomu sjeli lehce bulvární novináři, aby od Katie zjistili, kde je Tom. Odpovídala pípavě, a i když mají manželé v Park City dům (tedy zde, kde se Sundance koná), místo pobytu svého manžela neprozradila.

Pětadvacetiletý Paul Dano (Little Miss Sunshine) hrál druhou hlavní roli ve filmu The Extra Man a byl výborný. Novináře ovšem zajímalo hlavně, jestli se přátelí s Tomem Cruisem, když s jeho ženou Katie hrál ve stejném filmu. "Moc ne," odpovídal herec se zajímavou tváří pořád dokola.



 

TI NEJLEPŠÍ



Za představení stojí dva z deseti režisérských talentů, kvůli kterým se na samém vrcholku Utahu konal večírek časopisu Variety. Floria Sigismondi natočila film o slavném americkém teenagerovském bandu The Runaways ze sedmdesátých let a obsadila do hlavní role vycházející velkou hvězdu, teprve dvacetiletou Kristin Stewartovou.


Na ten film půjdu zítra a už se nemůžu dočkat, všichni v Sundance o něm mluví. Druhým režisérem, se kterým tady všichni dělají rozhovor, je v Los Angeles žijící Spencer Susser, jehož prvotina Hesher tady včera vyvolala pětiminutový jásot na konci promítání. Mně Hesher, příběh třináctiletého kluka, kterému zemře maminka, připadal trochu schematický, ale nicméně souhlasím, že o Susserovi ještě uslyšíme. Těším se na zítřek, bez večírků a v kině.


 

PARTY OHNĚ



Hotelový komplex St. Regis Deer Crest Resort v Park City v Utahu je tak luxusní, že se tam příliš nesmělo fotit. Tak alespoň na ukázku jeden z hořících ohňů, venkovní.


St. Regis měl ale i velký krb hned vedle recepce. S festivalovými hosty se tam mísili lyžaři, co v hotelu bydlí. Kdyby neměli přezkáče, nikdo by je od umělců nerozeznal.


 

PRVNÍ VEČÍREK V SUNDANCE



Večírek Variety je prý v Sundance jeden z nejlepších. Party prestižního filmového časopisu Variety se konala už podesáté u příležitosti projektu 10 to Watch, ve kterém se v rámci festivalu vypíchne deset vybraných režisérů z celého světa, na které by si filmový průmysl měl dát pozor. Byla to obrovská party vysoko v horách, kde byla strašná zima a tak si místní módní policie mohla vybírat jen z péřových bund The North Face, čepic a šál. Na snímku herci Philip Seymour Hoffman (vlevo) a jeho letitý kamarád John Ortiz.


Oba přijeli do Sundance včera, na světovou premiéru filmu Jack Goes Boating, kde oba hrají a Hoffman ho navíc režíroval. Na party ve stanu byl i debutující režisér filmu HappyThankYouMorePlease Josh Radnor, o kterém prý ještě uslyšíme. Zatím je to jen herec známý především jako Ted Mosby, tedy hlavní postava ze sitcomu CBS How I Met Your Mother (Jak jsem potkal tvou matku).


 

UDÁLOST SEZONY



Bill Murray hraje ve filmu Get Low majitele pohřební služby, kterému zrovna v kraji moc nikdo neumírá, takže se rád ujme úkolu zorganizovat pohřební hostinu pro živého člověka. Do Sundance přijel Bill Murray s berlí, špatnou náladou a neochotou poskytovat rozhovory. Rozveselil se až ve chvíli, kdy si během filmu dal skleničku. Get Low bylo v Sundance odměněno potleskem ve stoje.


Se svým celovečerním režijním debutem dorazil do Sundance také třiačtyřicetiletý herec Philip Seymour Hoffman se zatím nejkrásnějším filmem, co jsem na festivalu viděla. Romantická komedice Jack Goes Boating je tak něžná lovestory, že se skoro ani nestihne ve filmu stát. O snímku se už teď mluví jako o události sezony. Je o lásce v New Yorku, tedy i o tom, že čtyřicátníci mají právo na štěstí.


 

COMEBACK VETERÁNŮ



Ve tři odpoledne přijeli do Sundance herci z nového amerického filmu Get Low, který je o samotáři, jenž se po čtyřiceti letech rozhodne vyjít z lesů. Tragikomický velkopříběh o nešťastné lásce dal šanci dvěma geniálním filmovým veteránům.


Prvním z nich je Sissy Spaceková, vnučka moravských prarodičů, která vyrůstala na farmě v Texasu a dodnes umí říct česky "knedlíky". Šestkrát byla nominována na Oscara, v roce 1981 jej získala za drama První dáma country music. V Get Low hraje opět nenápadnou, ale osudovou ženu. Jejím partnerem a hlavním hrdinou je téměř osmdesátiletý hollywoodský veterán Robert Duvall, herec, který hrál například v Kmotrovi a v seriálu MASH. "Ten scénář byl tak výborný, že jsem se na roli nemusel ani moc připravovat," řekl mi Duvall, ze kterého si Bill Murray dělal legraci, že je to herec Stanislavského herecké metody prožívání a tudíž musí dělat všechno doopravdy - i umírání.


 

PŘIJELY DALŠÍ HVĚZDY!



Třetí den se nesl ve znamení slavných z Hollywoodu, kteří do Sundance přivezli nezávislé filmy. Adrien Brody (Pianista, Bratři Bloomové) například uvedl o půlnoci světovou premiéru sci-fi snímku Splice, ve kterém hraje geniálního vědce, co dokáže naklonovat ženské monstrum z klonů několika různých živočichů.


"Rád riskuju," řekl mi při rozhovoru a po shlédnutí filmu mu nelze než věřit. Jeho vědeckou kolegyní je ve filmu kanadská herečka Sarah Polley (která byla v roce 2005 ve Varech a v roce 2006 tam představila svůj režijní debut). Na snímku vpravo je režisér Splice, který šílený příběh taky napsal: původem Ital Vincenzo Natali.




 

KONEČNĚ LADOVSKÁ ZIMA

 


Festival začal teprve před dnem a půl a už mám pocit, že jsem tu tři měsíce. Jsme tu jako Zapadlí vlastenci.

Co bude zítra: nositel Oscara Adrien Brody (Pianista, Bratři Bloomovi) představí svůj nový film Splice, sci-fi o klonování lidí. Svůj režijní debut Jack Goes Boating uvede také slavný herec Philip Seymour Hoffman. Na jeho film se čeká s velikou netrpělivostí a v kuloárech se mluví o tom, že je vynikající. Podařilo se mi na něj získat jeden lístek, takže se zítra rozepíšu.

Dobrou noc a zítra nashle.


 

VÝBĚR DO "VARŮ"


Včera hodně sněžilo a tak jsem viděla tři filmy. Nowhere Boy je přesný a dojemný britský snímek o životě mladičkého Johna Lennona a začátcích skupiny The Beatles. Hrají v něm Aaron Johnson (John Lennon), Kristin Scott Thomas (teta Mimi) - a v roli patnáctiletého Paula McCartneyho uvidíte Thomase Sangstera, alias chlapečka Sama z filmu Láska nebeská.


Pak to byl dokument Restrepo o vojenské misi amerických vojáků v Afghánistánu a už zmiňovaný rebelský Hesher, čti Hešr, o kterém ještě uslyšíme. Výkonný ředitel Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech Kryštof Mucha a dramaturg (senior programmer) Karel Och však mají větší plány: vedle pracovních schůzek tady chtějí každý den vidět filmů pět, aby mohli z letošní Sundance přehlídky vybrat do Varů skutečně to nejlepší.


 

NOVÝ KULT?

 


Devětadvacetiletý herec Joseph Gordon-Levitt se, stejně jako jiný host festivalu, James Franco, umístil na předním místě v anketě Nejkrásnější muž Hollywoodu. Ale kdybyste ho viděli ve stejnojmenném filmu Hesher, který včera představil v kině Eccles, zdejším velkém sále! Má dlouhé mastné vlasy, tetování po celém těle a vůbec se nemyje. Nesnáší život a svět kolem sebe. Myslím, že z Hesher se brzy zrodí nový kult.



HLAVNĚ ORGANIZOVANĚ!

 



Na festivalu Sundance pracuje patnáct set dobrovolníků, kterých si nemůžete nevšimnout. Slyšíte i vidíte je všude. Včera byly všechny sály, včetně novinářských projekcí, úplně vyprodané, takže bylo třeba čekající diváky řadit, hlídat a pacifikovat, aby se nezačali nějak neorganizovaně srocovat. To dobrovolníci neradi vidí.
Zde například fronta na světovou premiéru filmu Hesher, což je něžný gangsterský snímek o třináctiletém klukovi, kterému zemře máma. Na konci měl Hesher ovace ve stoje, což prý není obvyklé ani tady v Sundance.


 

NORMÁLNÍ TOMMY LEE JONES

 


Se stejným filmem, tedy světovou premiérou snímku The Company Men, přijel i hollywoodský harcovník Tommy Lee Jones, u nás známý především z filmu Uprchlík, obou dílů Mužů v černém a naposledy jako šerif Bill v kultovním Tahle země není pro starý. "Je mi čtyřiašedesát, můžu být štastný, že vůbec ještě nějakou práci mám," řekl na téma nezaměstnanosti. Už dlouho jsem nezažila tak klidného, normálního muže.


 

BEN BEZ PRÁCE



Do Sundance přijel včera herec, režisér a producent Ben Affleck (Zamilovaný Shakespeare, Pearl Harbor, Armagedon a tak dále). Přijel uvést světovou premiéru filmu The Company Men režiséra Johna Wellse, který popisuje, co se stane, když chlap z bohaté korporace ztratí práci. "Mě z práce vyhodili hned několikrát, protože chodím všude pozdě," řekl Affleck, který přijel o půl hodiny později i na setkání s novináři, protože ho cestou zdržela sněhová bouře. Jel totiž autem z Bostonu, kde pracoval jako telefonista na kampani na pomoc Haiti.


Sympatický Ben Affleck se na Sundance výborně hodí: podporuje neziskovky zkoumající zhoubná dětská onemocnění a v politice patří mezi nejaktivnější, hlasité podporovatele demokratických kandidátů. "Je škoda, že v Americe zapomínáme na vlastní identitu. Považujeme se za manažery, herce, kameramany. Když pak práci ztratíme, cítíme, jako bychom nebyli - a to je strašný nesmysl!"


 

TREAT WILLIAMS NA SUNDANCE


Do Utahu dorazil Treat Williams alias George Berger, hlavní hrdina muzikálu Miloše Formana Vlasy z roku 1979. Pamatujete na jeho tanec na stole? Na zahájení festivalu přijel, protože hraje malou roli v novém filmu o Allenu Ginsbergovi, Howl (Kvílení). Hraje tam profesora anglické literatury, který u soudu o Ginsbergově "obscénní" básni dosvědčí, že je to opravdu literatura. Chvíli mi trvalo, než jsem Treata Williamse poznala, ale o to větší byla jeho radost, že jsem z České republiky. Vždyť, ruku na srdce, od té doby takovou pecku, jako byly Vlasy, nenatočil. S Milošem Formanem by Treat Williams rád pracoval znovu. Třeba hned příští týden, jak řekl.




PRVNÍ HVĚZDY



Na červeném koberci před kinem Eccles (ten koberec je ale ve skutečnosti šedý) se objevily první hvězdy. Na zahajovací film festivalu, Kvílení (Howl), přijela nečekaně Andie MacDowellová (Čtyři svatby a jeden pohřeb, Zelená karta). Dorazila jen jako host, má totiž Sundance moc ráda; vždyť se svým třetím filmem - Sex, lži a video režiséra Stevena Soderbergha - prorazila v roce 1989 právě tady, na Sundance. Je milá, úplně normální a pořád krásná: a určitě to není jen tou kosmetikou, na kterou už léta dělá reklamu.


Na šedém koberci byl taky James Franco, jednatřicetiletý herec, režisér, scenárista a producent. Hraje básníka Allena Ginsberga ve filmu Kvílení, který festival zahájil včera v šest večer. James Franco byl filmovým portálem Premiere loni vyhlášen nejkrásnějším mužem Hollywoodu. Do povědomí se ale dostal až v roce 2001, kdy ztvárnil herce Jamese Deana ve stejnojmenném filmu. Hrál taky ve Spidermanovi a se Seanem Pennem ve filmu Milk. Mně tedy zase tak úžasný nepřipadal; nevěděl navíc ani, že Ginsberg byl v Praze v roce 1965 zvolen králem majálesu. Film, který se v Sundance promítal jako světová premiéra a který i sám Franco viděl poprvé, není vůbec špatný. Mimo jiné kombinuje archivní materiál a 3-D animaci - no není to ideální film na zahájení Sundance?


 

FOTKA PRO ROGERA EBERTA

 


Dojemný moment na tiskové konferenci. Roger Ebert je jedním z nejrespektovanějších amerických filmových kritiků, který byl v roce 2002 členem hlavní poroty na festivalu ve Varech. V roce 1975 dostal Pulitzerovu cenu. V televizi uplatnil od roku 1986 své kritické soudy ve velmi sledovaném pořadu Siskel and Ebert, je autorem patnácti knih o filmu. Přesto, že už několik let bojuje s rakovinou, stále publikuje, především na internetu. Celá americká filmová komunita léta respektuje a obdivuje jeho vtip, objektivitu a lásku k filmu. Na tiskovku přišel nečekaně; o to vroucněji byl přijat.


 

NÁVRAT KE KOŘENŮM


Před kinem Egypt čekali první novináři. Chtěli získat dobré sedadlo na tiskové konferenci, která festival oficiálně zahajuje. Urvala jsem místo ve druhé řadě a několik gratulací k získání akreditace; prý to tady není obvyklé, že by Sundance příjimalo nové novináře.


Na tiskovce byl letos nový ředitel festivalu James Cooper a otec zakladatel Robert Redford. "Pojďme se vrátit tam, kde jsme poprvé začali, a podívat se na to, jako bychom to viděli poprvé," citoval Redford básníka T. S. Eliota při definici toho, kam kráčí Sundance. "Návrat ke kořenům" je evidentně heslo letošního ročníku. Rozhovor s Redfordem dělám ve stoje a ve spěchu. Inu, návrat ke kořenům.


 

UŽ TO ZAČÍNÁ


V osm ráno sněžilo tak, že i jindy spolehlivé shuttle busy, které jezdí po celém městečku Park City zadarmo, se opozdily. Chtěl toho využít jeden nezávislý režisér z Arizony, který si uvnitř autobusové zastávky zapálil červenou marlborku. Místní obyvatelé ho hnali takovou rychlostí, že jsem ho ani nestihla vyfotit. "Už ten blázinec zas začíná," povzdychla si místní paní v přezkáčích a myslela festival.



Měla pravdu. Myslím na jediné: Jak se večer dostanu na zahajovací film Kvílení, skoro dokument o nejslavnější básni Allena Ginsberga, na který nemá nikdo lístek?