Letní Letná

Letní Letná

Letní Letná

Komedianti, cirkusáci, pouliční umělci, žongléři a akrobaté – takový je festival „nového cirkusu“ Letní Letná (probíhá v Letenském parku, mezi Kramářovou vilou a Hanavským pavilonem do 2. září), která svým duchem navazuje na tradici divadelních poutí na Střeleckém ostrově. Nechybí výtvarné a žonglérské dílny, noční bar a tančírna.

Jedním z hlavních organizátorů je vedoucí Divadla Vosto5 ONDŘEJ CIHLÁŘ.
Co je to vlastně „nový cirkus“?
Nový cirkus je už i u nás stále populárnější žánr, který zhruba od osmdesátých let minulého století kombinuje pohybové a výtvarné divadlo s cirkusovými disciplínami. Tito novodobí „cirkusáci“, většinou absolventi divadelních škol, odmítli tradiční cirkus plný vysílených zvířat a trapných klaunů a objíždějí od té doby se svými šapitó a karavany Evropu a Ameriku s novátorskými cirkusově-divadelními projekty. Dokazují, že tradiční cirkusové disciplíny, pokud slouží divadelním obrazům a situacím, nabízejí stále nové a překvapivé zážitky a významy. O propagaci nového cirkusu se hodně zasloužil kanadský monstrpodnik Cirque du Soleil, který se loni poprvé zastavil i v Praze. Nám jsou ale bližší menší skupiny vystupující pod menšími šapitó, jako jsou francouzské společnosti Que-Cir-Que, Cirque Ici nebo Trottola, které všechny už na Letné vystoupily. Významnými českými spojkami s tímto francouzským prostředím nového cirku jsou Ctibor Turba a bratři Formani.
Jaký je letošní ročník?
Letní Letná je koncipována tak, aby se tuzemští diváci a soubory ovlivněné novým cirkusem mohli každý rok setkat alespoň s jednou skutečnou hvězdou nového cirkusu ze zahraničí. Po loňské osobnosti první velikosti Francouzi Johannu LeGuillermovi a jeho Cirque Ici letos přivážíme jeho neméně významné krajany - Cirkus Les Colporteurs, kteří prosluli svými celovečerními kompozicemi na vysutých lanech, hrazdách a dalšími disciplínami vzdušné akrobacie. Jejich fyzická kondice je neuvěřitelná a obrazy, které skládají a které jsou v neustálém pohybu, jsou fascinující.
A co česká účast?
Vždy stojíme o to, aby na Letní Letné docházelo k setkávání skupin nového cirkusu ze zemí jeho vzniku – Francie a Španělska – či skandinávských zemí, kde je v současnosti největší progres této divadelní disciplíny, právě s tuzemskými soubory, které jsou touto poetikou inspirovány. Proto nemohou chybět například divadlo Krepsko. Další naše soubory pak mají blíže spíše k pouličním, loutkovým, pouťovým nebo kabaretním žánrům. Těm to na Letní Letné také sluší. Z nich vystoupí Anpu, Buchty a Loutky nebo naše divadlo Vosto5, se kterým v našem vysloužilém stanu S-65 zahrajeme jediná tři pražská představení dnes už kultovní inscenace Karavan Evropa, která se jinde než ve stanu hrát nemůže. Dále předvedeme horkou novinku Špialovou ruku.
Budou i dílny a akce pro děti?
Bez představení pro děti a výtvarných, žonglérských a dalších dílen, zdaleka ne jen pro děti, by Letní Letná nebyla kompletní. Sami jsme byli překvapeni, když jsme zjistili, že náš festival je počtem dětských představení vůbec největším podnikem v Praze. Denně začínáme od 11 hodin a děti se svým doprovodem mohou v rozlehlém parku strávit podstatnou část dne. Vstup do celého areálu je zdarma a prostor je zaplněn spoustou nezvyklých atrakcí.
Na jaře jste byl jedním z aktivních účastníků rebelujících divadelníků, jejichž akce vyvrcholila tzv. Týdnem neklidu. Proč si myslíte, že má existovat finanční podpora nezávislých divadel?
Asi jako většina těch, kteří se ozvali proti naprosto necitlivé kulturní politice pražského magistrátu, cítím potřebu stanovení jasného a průhledného systému, podle kterého bude probíhat financování divadel. S tím souvisí nutnost odlišného přístupu k podpoře divadel podnikatelských a těch, na jejichž činnosti společnosti záleží, protože svými výsledky vytvářejí kulturní hodnoty. A zde vzniká spor. Kdo kulturu vytváří, kdo ne, kdo „pouze“ baví, co je ještě „umění“ a co už showbyznys, komu je „kultura“ určena, koho zajímá, kolik těch zájemců vůbec je, zda jejich podpora „stojí za to“ a hlavně kdo to pozná, určí a jak? Jisté je, že některá divadla, za kterými stojí prokazatelná „kulturní kvalita“, podporu potřebují a vydělat si na sebe nemohou, a to i přesto, že mají denně vyprodáno a jejich provoz je maximálně zekonomizovaný. O potřebnosti těchto divadel, ale i galerií, kulturních center či hudebních klubů pro zachování a pokračování kulturního bohatství naší metropole nemůže být podle mne pochyb, a to i přesto, že se jedná o přínos těžko spočitatelný - narozdíl od nákladů na provoz těchto institucí.
Jak je na tom váš festival finančně?
Program Letní Letné jsme mohli sestavit jen díky velmi vstřícnému přístupu všech účinkujících, kteří byli ochotni akceptovat často až symbolické honoráře za vystoupení. Doufáme, že příští ročníky nebudou probíhat na samotné hranici existenčních možností. Fantastické ohlasy publika i odborné veřejnosti na jediný český festival zaměřený na nový cirkus a pouliční divadlo, včetně našeho nabitého programu pro děti, nás přesvědčuje, že tento festival na sklonku léta do Prahy patří. Loni nás o tom ujistilo neuvěřitelných 15 000 návštěvníků!

VLADIMÍR HULEC, Divadelní noviny




TIP: LES COLPORTEURS: Drát pod sněhem 28. 8. – 2. 9. od 21 hod.
Francouzský soubor Les Colporteurs patří v současné době mezi nejvýraznější evropské, a tím pádem i světové představitele nového cirkusu. Antoine a Agathe Rigotovi, držitelé prestižní francouzské ceny za přínos cirkusovému umění, ho založili v roce 1996.

Více informací na www.letniletna.cz.