nahoru

Reflex č. 40

Iva Ženková 7. října 2002 • 11:35

Ve čtyřicátém čísle Reflexu najdete reportáž Petra Holce z mezinárodní soutěže Šestidenní, rozhovor s herečkou Avou Jansen (původním jménem Evou Jeníčkovou) a dirigentem filmové hudby Mariem Klemensem, Causu Jiří Kolář nebo třeba reportáž o tom, že Vltava zase voní...

Zde najdete kompletní obsah čísla 40 s články k přečtení.


Po kliknutí se obsah čísla otevře v novém okně. Celý časopis je samozřejmě přístupný také z archívu tištěného Reflexu v hlavním menu.



Foto





Foto
Po dlouhých letech se k nám vrátila mezinárodní Šestidenní, soutěž v níž přes pět stovek jezdců z celé Evropy kroužilo přírodou v okolí Jablonce. "Místo oslavy technické zdatnosti se však závody zvrtly v menší organizační chaos a noční můru ekologů", konstatoval po ukončení závodů Petr Holec.




Foto
Řeka zase voní, zjistili Pavel Kovář a Petr Jedinák při plavbě po Vltavě v Praze. Těsně před povodní pádlovali v kajacích z Braníka k Mánesu a mapovali život v zajímavých zákoutích řeky. Nyní vyrazili po stejné trase pro změnu v motorovém člunu a pátrali po škodách, jaké napáchal živel třeba "Robinsonu" Václavovi u branických ledáren či vodním chatařům na Císařské louce.




Foto
Ava Jansen se původně jmenovala Eva Jeníčková a ve filmu Jak básníci přicházejí o iluze magicky přitahovala studenty medicíny jako Vendulka utěšitelka. V roce 1989 opustila slibně se vyvíjející kariéru české herečky a přijala tvrdá pravidla hollywoodského showbusinessu. Dotáhla to tak daleko, že ji vídáme po boku Ally McBealové, Nastassji Kinské či Jima Carreyho. O sebekázni, neúprosných konkursech a tvrdé dřině hovořila s Milanem Tesařem.





Foto
Lucie Michálková minulé dvě sezóny pomáhala ve Francii při vinobraní. Na sběr si ji najali Cikáni, sami najatí od majitelů vinic. S nimi pracovala a mezi nimi celou dobu žila.




Foto
"Sám hrát na nástroj se stydím a mám strach. Jako dirigent, který má okolo sebe tolik hráčů, se ale nebojím," přiznal v rozhovoru s Petrem Vavrouškou Mario Klemens, český dirigent filmové hudby, který po třiceti letech této činnosti už ani nedokáže spočítat pod kolika filmy je hudebně podepsán.


Foto
Když letos 11. srpna básník a výtvarník Jiří Kolář zemřel, mnozí pocítili, že se definitivně uzavřela epocha průkopníků, jimž dějiny světa přikazovaly "dělat věci jinak". Nastala doba, jejíž "morbidita" jak řekl, a cynismus se v umění projevují snahou způsobit šok za každou cenu.


Foto
Cikáni se jim přezdívá pro jejich kočovný život. Necestují po Evropě ve vozech, ale po tichomořských souostrovích na dřevěných člunech. A nedovedou pochopit moderní dobu, která po nich žádá "jakési" cestovní pasy. O svobodomyslném tichomořském národě píše Daniel Novotný.


Foto
Většina uměleckých děl má svého veřejnosti známého autora. V Praze -- ale zřejmě i jinde -- občas však narazíte na umění i tam, kde by ho nikdo nečekal. Osudem opomenuté sochy, plastiky i mozaiky neznámých tvůrců často nezaslouženě spí svůj sen a čekají až si někdo uvědomí jejich krásu. Několik z nich potkal na svých cestách Petr Volf.


Iva Ženková