Reflex č. 24

Jiří Bartoška stane letos už podesáté v čele karlovarského filmového festivalu. Pozastavili jsme se nad dlouhodobými spory o navracení majetku šlechtě v restitucích. Proč lidé stále více sledují stále horší televizní estrády? Na vandru tentokrát v Cardiffu. Dalším z cyklu Retro je Milan Knížák. Genius loci jsme odjeli hledat do Petrohradu.

Zde najdete kompletní obsah čísla 24 s články k přečtení.


Po kliknutí se obsah čísla otevře v novém okně. Celý časopis je samozřejmě přístupný také z archívu tištěného Reflexu v hlavním menu.
Foto



"V divadle si dneska můžu vybrat, s kým chci hrát, u festivalu se tenhle přepych dovolit nemůžu. Žiji si jako divadelní rentiér jen proto, že mám povolání ve světě konkrétních čísel. Z něj si pak svobodně utíkám do světa emocí," říká v rozhovoru s Veronikou Bednářovou herec a letos již podesáté i prezident filmového festivalu v Karlových Varech, Jiří Bartoška.



Foto
Souhlasíte s navracením majetku šlechtě v restitucích? Obáváte se v této souvislosti prolomení Benešových dekretů a další vlny restitucí? Tyto sporné otázky klade čtenářům Michal Komárek, který se pozastavil nad dlouhodobými spory a nechutí veřejnosti k řešení tohoto problému.



Foto
Někdy se zdá, jakoby pro televizní zábavu platilo pravidlo nepřímé úměry: čím je horší, tím je oblíbenější. Máte také dojem, že jsou v estrádách do omrzení vidět stejní lidé, kteří své nejlepší anekdoty již odvyprávěli? Ale, čím víc lidí si televizi zapne, tím víc peněz zaplatí za reklamní spot inzerent a proto všechny televizní stanice - komerční nekomerční - látají zábavné programy s úmyslem udržet diváka před obrazovkou. " Sledovanost sice stoupá, avšak křivka vkusu nezadržitelně klesá," konstatuje autor úvahy Milan Tesař.

Foto
"Do Cardiffu jezdím o prázdninách jako pouliční umělkyně. Je to dřina, ale z výdělku pak žiji celý rok," tvrdí Marcela Koutková, studentka pedagogiky na Univerzitě
J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. Začínala sice jako au-pair, ale v Anglii je draho a tak brzo změnila profesi.


Foto
Další osobností v cyklu vzpomínek na šedesátá léta Retro je Milan Knížák. Na konci této dekády odjel do USA, kde viděl demokracii a svobodu, o níž Pražské jaro usilovalo, na vlastní oči. A mohl porovnávat. Dnes o roce 1968 mluví jako o krásném, utopickém snu.



Foto
Během jedné dekády jsme mohli pozorovat na vlastní oči evoluci počítačového života od prvoka k superinteligenci. Stvoříme živé a myslící virtuální bytosti žijící v kyberprostoru - nebo se v ně pouze sami postupně proměníme? Světem virtuální reality prochází S. M. Blumfeld.



Foto
Genia loci spolu s F. M. Dostojevským se pokoušel v tomto městě s bohatou minulostí hledat Dan Hrubý. 27. května 2003 - v den, kdy od jeho založení uplynulo rovných tři sta let se spolu s fotografem Janem Šibíkem vydali zaznamenat zvláštnosti Petrohradu těchto dnů.