Čím menší lidé, tím vyšší mrakodrapy

Čím menší lidé, tím vyšší mrakodrapy

Čím menší lidé, tím vyšší mrakodrapy

Na první pohled to vypadá skoro jako Miami. Panoráma trochu připomíná Vancouver. Mohl by to být i Hongkong nebo nějaké jiné velkoměsto v Asii. Ale není. Je to Panama City. Všechna ta moderní města začínají vypadat – zcela nemoderně – stejně.



Celý svět dnes staví mrakodrapy. Čím větší, tím lepší. Před sto lety byly možná mrakodrapy architektonickými zázraky, ale proč mají takový sex-appeal i dnes, je záhadou, kterou by asi rozšifroval jedině Freud. Speciálně rozvojové země jako by si léčily své ekonomické mindráky erekcí vysokých budov. Říkejme tomu pracovně syndrom malého muže s velkým autem.

Mrakodrapy mají teoreticky v přelidněném světě svůj smysl. Na malém pozemku se do nich vejde hodně lidí, což zní jako dobrý nápad do té doby, než město začne mít problémy s dopravou, ovzduším nebo kriminalitou. Hodně lidí na malém prostoru pak může představovat malé skleněné peklo. Nehledě na to, že snad žádné přelidněné světové město zatím nestaví nové mrakodrapy proto, aby v nich ubytovávalo své masy chudých. Mrakodrapy jsou přece symboly úspěchu.

Ale vraťme se zpět do Panama City. Podle Skyscraper Page, webové stránky o světových mrakodrapech, má Panama v tuto chvíli 127 mrakodrapů (nejvyšší z nich má 346 metrů) a dalších 127 se momentálně staví. Když ale stojíte uprostřed centra města, uvědomíte si, že většina těch bytů a kanceláří je prázdných. Očekává se, že plánované rozšíření panamského kanálu přinese zemi další investiční injekci a o byty a kanceláře v budoucnu bude zájem, samozřejmě ze strany zahraničních investorů, ne místních.

Panama je již dnes obrovským centrem bankovního sektoru s reputací velkočistírny špinavých peněz. V takovém prostředí se ostatně falickým symbolům vždycky dařilo.
Co znamená výstavba mrakodrapů pro místní, z nichž většina jsou prostí, chudí lidé, kteří se pravděpodobně nikdy nedostanou dovnitř, jedině snad jako uklízeči?

Jsou na ně pyšní, stejně jako jsou na své mrakodrapy pyšní Číňané, Indové i Filipínci. Radost malého člověka z velkého, lesklého auta nelze podceňovat.




Autorka je spolupracovnice redakce, cestovatelka a publicistka. Pro Reflex online připravuje pohledy ZVENKU.