Bůh žehnej uhlíkovým odpustkům

Bůh žehnej uhlíkovým odpustkům

Bůh žehnej uhlíkovým odpustkům

Kdyby se počítaly nalétané míle, měla bych velkou šanci stát se uhlobaronkou. Minulý rok jsem strávila v letadle 190 hodin, a zanechala tak za sebou uhlíkovou stopu v podobě 46,69 tuny CO2. Zajistila jsem si tak zcela jistě prioritní rezervaci v ekologickém pekle. Naštěstí tržní ekonomika myslí i na to, jak se z takového pekla vykoupit.


Ačkoli se podle britské Sternovy zprávy letecká doprava na emisích skleníkových plynů podílí jen 1,6 procenta, některé aerolinky začínají nabízet dobrovolné poplatky pro cestující, z nichž jsou pak financovány projekty zaměřené na zlepšování životního prostředí.
Například při kupování letenky na stránkách Easyjet.com vám rovnou spočítají, jak hlubokou uhlíkovou stopu svým letem hodláte udělat a jaký poplatek byste za to měli zaplatit. V mém případě – na let z Prahy do Londýna – to dělalo asi 200 kg CO2; podobné množství bych údajně ušetřila, kdybych celý rok pravidelně zhasínala dvě žárovky a nenechávala je rozsvícené déle, než potřebuji. Odpustek mi byl vyměřen ve výši 50 Kč, což mi připadalo jako dobrá alternativa pekla. Zaplatila jsem bez výhrad.
Teprve pak jsem si uvědomila, že mi oči zamlžila ekologická vina a vůbec nevím, co svými poplatky vlastně financuji. Mluvčí Easyjetu Samantha Day říká, že společnost investuje jen do ekologických projektů schválených Spojenými národy. V současné fázi projektu investují 95 procent peněz z poplatků od cestujících do nákupu emisních kreditů hydroelektrického projektu Perlabi v Ekvádoru. Ze zbylých pěti procent financují administrativní výdaje, nicméně celý projekt je pro Easyjet neziskový.
České aerolinie (ČSA) zatím emisní poplatky svým zákazníkům nenabízejí. Podle mluvčí ČSA Daniely Hupákové s nimi ale do budoucna počítají: „V závislosti na konkrétní spotřebě emisí by cestující mohli dobrovolně zaplatit poplatek, z něhož by byl ekologický projekt financován.”
V současnosti má ČSA k dispozici pouze emisní kalkulačku, s níž lze zjistit průměrné množství emisí vzniklých při konkrétním letu. Ti aktivnější si tak můžou porovnat emise generované na stejnou vzdálenost letadlem versus autem a rozhodnout se, jak cestovat, případně jestli není lepší zůstat doma.
Autorka je spolupracovnice redakce, cestovatelka a publicistka. Pro Reflex online připravuje pohledy ZVENKU.



Kalkulačka uhlíkové stopy
Emisní kalkulačka letů ČSA
Stern Review on the Economics of Climate Change