Óčko jen pro vyvolené

Óčko jen pro vyvolené

Óčko jen pro vyvolené

Hudebnímu kanálu Óčko není od Nového roku rozhodně do zpěvu. Tolik se snažilo prosadit do zákona podmínku, aby kabelové společnosti musely zařadit nové pozemně šířené digitální programy do nejlevnější programové nabídky, až se jí to podařilo, dominantní firma UPC se naštvala a většině zákazníků Óčko zrušila.


S Óčkem se to má teď tak, že diváci analogové kabelové televize UPC, což je bratru nějakých 400 tisíc domácností, ho už nenajdou nejen v omezené programové nabídce Mini, ale ani v rozšířeném Klasiku. UPC ho od Nového roku nabízí jenom v digitální kabelové televizi, která je dražší a předplácí si ji mnohem méně zákazníků (aktuálně asi 70 tisíc).
Vyřazení Óčka z nejmenší analogové programové nabídky kabelovky UPC by se ještě dalo pochopit, protože tenhle balíček není nafukovací a dalších šest programů, na které se má vztahovat stejné právo jako na Óčko, se do něj nevejde. Proč ale UPC vyřadila Óčko také z rozšířené nabídky Klasik? V jejím případě se skutečně nedá vymyslet žádný jiný důvod než msta za to, že se Óčku podařilo prosadit změnu zákona, která kabelovkám nevyhovuje.
Ono by vlastně Óčko nemuselo od Nového roku zmizet ani ze základní omezené nabídky analogové kabelovky UPC, protože další nové digitální programy plánují start nejdříve v polovině letošního roku a místo na Óčko tedy je. UPC ho ale šalamounsky strčila do digitální kabelovky a tvrdí, že těm, kdo ho chtějí dál sledovat, pronajme set-top-box za devadesát korun měsíčně a jeho prostřednictvím divák získá celou původní omezenou programovou nabídku digitálně – i s Óčkem.
Stejná podmínka povinného zařazení do základní omezené nabídky kabelové společnosti se ale týká také programů České televize, Novy a Primy. Ty však UPC v analogu nezrušila. Zákon přitom neříká, v jaké základní omezené programové nabídce, analogové nebo digitální, mají povinné programy vysílat. V tom případě by je kabelovky měly nabízet v obou.
Pro Óčko je rozhodnutí UPC tristní, přes její analogovou kabelovou televizi ho přijímalo nejvíc diváků (zmíněných 400 tisíc domácností). Dalších 130 tisíc domácností, které sledují Óčko přes satelitní službu UPC Direct, o tento kanál přijde letos v únoru, protože Óčko přejde na jiný satelit. Rázem by se tak mohlo připravit o naprostou většinu diváků.
Povinným zařazením do základní omezené programové nabídky kabelových operátorů navíc Óčko přijde o většinu svých příjmů. Dosud totiž inkasovalo za každého zákazníka od kabelovky měsíční poplatek. Povinně šířené programy ale kabelovky vysílají zdarma. Generální ředitel Óčka Jiří Balvín sice sebejistě tvrdí, že příjmy z poplatků televize nahradí výnosy z prodeje reklamy, tak dobře se ale Óčku hned tak dařit nebude.