Nový Rááádiožurnál

Nový Rááádiožurnál

Nový Rááádiožurnál

S napětím očekávám příští zasedání Rady Českého rozhlasu. Nová ředitelka Radiožurnálu Barbora Tachecí na něm představí dlouho připravovanou programovou koncepci, která by měla vlajkové lodi veřejnoprávního rozhlasu vrátit zašlý lesk, slávu a hlavně poslechovost. O tu jde lidem z Vinohradské (nebo Římské, chcete-li) především.


Ačkoli se Tachecí ve všech rozhovorech zaříká, že o svém konceptu nebude mluvit předtím, než ho schválí programová rada rozhlasu a vyslechne ho „malá“ rozhlasová rada, nějaké informace už prosakují a dávají tušit, že rozhodně nepůjde o změny kosmetické. Bát se mají hlavně komerční „celoplošky“ Impuls a Frekvence 1, které Tachecí poslední dva roky velela jako programová ředitelka.
Radiožurnál má být přívětivější, pohodovější, mazlivější, úspornější, ale bohužel také komerčnější. Přeci jenom mu za poslední dva roky neustále ubývají posluchači (s jedinou výjimkou z osmi posledních měření Mediaprojektu a posléze Radio Projektu, kdy ale nešlo ani tak o nárůst, jako spíš o stagnaci), takže sáhne do osvědčených konceptů komerčních konkurentů. Narozdíl od České televize totiž rozhlas nemá cosi, čemu se říká „měření spokojenosti“, aby generální ředitel Václav Kasík mohl rozlíceným radním sdělit, že Radiožurnál sice přichází o posluchače, ale ti, co zůstávají, jsou s úrovní téhle stanice stále spokojenější.
Co konkrétního se ví o nové podobě Radiožurnálu už dnes, týden před vystoupením Tachecí na rozhlasové radě? Bude se hodně propouštět. Z Radiožurnálu zmizí řada známých veřejnoprávních hlasů. Pokud bychom to přirovnali k televizi, vypoklonkují se takové ikony jako byl Alexandr Hemala, a naopak zůstanou nebo přijdou moderátoři s aktivnějším projevem. Ti, co zůstanou, se navíc promění z mluvících hlav v aktivní redaktory, budou si muset zprávy sami připravovat nebo do jejich přípravy aktivněji zasahovat.
Tachecí sází na známé osvědčené tváře (či spíš hlasy) a přetahuje je od konkurence za násobky platů v komerčních rádiích. „Priváti“ si právem stěžují, že deformuje trh a navíc jim v podstatě bere lidi za „jejich peníze“, protože Český rozhlas živí hlavně koncesionářské poplatky, které platí i lidé z komerčních rádií. To všechno jsou ale zatím jenom zvěsti, tu potvrzené, tu jen v náznacích. Proto jsem zvědavý, s čím se Tachecí vytasí na rozhlasové radě a co všechno je Radiožurnál ochotný udělat pro to, aby mu posluchači neutíkali, ale naopak přibývali – nejlépe ve statisících.
Když už nic jiného, mohla by nová programová koncepce Radiožurnálu bližší komerčním rádiím znovu nastolit otázku, nakolik je u veřejnoprávních médií důležitá sledovanost nebo poslechovost. Jestli má být Radiožurnál „rozhlasem“ nebo „rádiem“ tak, jak ho charakterizuje připravovaný slogan „Radiožurnál - Vaše zpravodajství. Vaše rádio.“. Mimochodem, v Pardubicích se krajské studio ČRo propaguje mottem „Jediný rozhlas mezi pardubickými rádii“...