Další rumunská inspirace Novy

Další rumunská inspirace Novy

Další rumunská inspirace Novy

V posledním čísle Reflexu jsem popisoval, jak hodně se Televizní noviny na Nově přibližují zprávám rumunské stanice Pro TV, jejíž ředitel Adrian Sarbu šéfuje z pozice manažera bermudské společnosti CME pro Českou republiku, Slovensko a Rumunsko řediteli Novy Petru Dvořákovi. Rumunská inspirace ale zachází mnohem dál.

Nova si nedávno požádala o registraci ochranné známky na název Nova Cinema, což má být speciální filmový kanál podobný HBO nebo FilmBoxu. Ovšem s jedním podstatným rozdílem: nepůjde o prémiový, zvlášť zpoplatněný program, ale filmy na něm budou přerušované reklamou a barrandovští na něm chtějí opakovat filmy, které v premiéře odvysílají na „velké“ Nově. Mají se na něm objevit také seriály, a Nova Cinema nabídne i filmy, které by na „velké“ Nově negenerovaly dobrou sledovanost.

Není to špatný nápad. Filmový kanál chtěla Nova rozjet už před třemi lety, kdy se přihlásila do licenčního řízení na první pozemně šířené digitální televize. Žádala tehdy o licence pro programy Nova film, Nova seriál, Nova sport a Nova news. Projekt Nova Cinema má být jakýmsi průsečíkem stanic Nova film a Nova seriál. Přímým vzorem je opět Rumunsko: tamní „velká“ Pro TV provozuje kabelový a satelitní kanál Pro Cinema.

Programové schéma rumunské stanice a její české kopie má být v podstatě totožné. Jediné, co je třeba ještě domyslet, je způsob distribuce signálu. Bude filmová Nova vysílat jenom přes kabel, telefonní linku a satelit, tedy jako placená televize, byť by byla součástí rozšířených programových nabídek operátorů? Nebo ji Nova umístí do pozemní digitální sítě, výhledově vlastního multiplexu, v němž by chtěla provozovat až pět volně šířených televizních stanic? To se zatím neví.

Jisté je, že Nova přešla k naprostému kopírování rumunského modelu, a to i přes to, že rumunské televize vlastněné bermudskou společností CME nevykazují takovou sledovanost ani zisky jako česká Nova. Logicky by se tedy mělo postupovat obráceně: úspěšnější a výnosnější stanice by měla inspirovat méně úspěšné a ne tolik výnosné televize k programovým změnám. Nebo je rumunská Pro TV tak vyspělá a odhadla vývoj televizní branže, že je lepší vydat se její cestou a nekopírovat osvědčenou Novu?

Nevím. Možná v tom hraje důležitou roli Adrian Sarbu, manažer CME, který dokáže tak skvěle skloubit práci pro CME a vlastní podnikání, takže se část vlastní výroby Novy přesouvá do jeho rumunských televizních studií. Možná v tom je krapet zlomyslnosti CME vůči Vladimíru Železnému. Podrazil´s nás, tak my ti ten zázrak, nejsledovanější televizi v Evropě, překopeme podle rumunského mustru.

Spíš v tom ale bude Sarbu a jeho podnikatelské plány. Ne nadarmo CME před časem přiznala, že ačkoli od Sarba vykoupila většinu podílů ve všech jeho rumunských televizích a dokonce ho zbavila práva veta, Pro TV a další rumunské stanice CME jsou nadále plně závislé na Sarbových produkčních firmách. A stejně závislá by brzy mohla být i Nova. CME to zřejmě nijak nevadí.