Reklamní metajazyk získal bronz

Asi jste si všimnuli, ze na českých serverech se poměrně nedávno objevil nový reklamní prvek: v běžném textu jsou podtržená slova a když na ně najedete myší, objeví se okno s reklamou. Například: Na mistrovství Evropy v krasobruslení skončil třetí Belgičan Van Perren. Když ve výsledcích ME na iDnes najedete myší na podtržené slovo Van, naskočí okno s reklamou na vany.


Jazyk tím dostává úplně novou dynamiku. Text se mění v postmoderní otevřený útvar, v příběh s otevřeným koncem, v pole vybízející k různým způsobům interpretace. Myslím, že zejména moderní francouzští filosofové musí být nadšeni – mnohost významů je přiznána, nejistota se prolamuje do zažitých stereotypů – nevíme prostě, zda čteme o krasobruslaři či o sanitární keramice. Musíme si přiznat, že nejenom každá věta, ale i každé jediné slovo je hra plná napětí.
Elektronická koláž navíc umožňuje nejenom základní průhled do povahy jazyka, ale i liberální prolnutí různých názorových úhlů pohledu a zájmů. Poprvé jsem tento způsob komunikace zaznamenal, když jsem v elektronických archívech hledal články o alkoholismu. V některých, které pojednávaly o hrozbě závislosti na alkoholu, bylo slovo alkohol podtržené a v okně byla pochopitelně reklama na nějaký alkoholický nápoj.
Tato internetová reklama je nejenom zhmotněním postmoderních filosofických a uměleckých představ o jazyku, ale je i poctivá. Veřejné tajemství, že média jsou především nosiči reklamy nikoli jiného typu informace, přiznává zcela otevřeně. Má navíc celou řadu dalších možností, jak i lidem nevzdělaným v postmoderní filosofii představit jakýkoli text jako vzrušující dobrodružství. Myslím, že by bylo vhodné, aby reklamní okno ze svého prozatímního exilu proniklo přímo do textu. Pak by to mohlo vypadat takto - výsledky: …3. Nabízíme široký sortiment sanitární keramiky, koupelnových doplňků, van Perren…