Rádia Hey směřují k Frekvenci 1 a Evropě 2 | Reflex.cz
nahoru

Rádia Hey směřují k Frekvenci 1 a Evropě 2

JAN POTŮČEK9. března 2006 • 13:59

Síť rádií Hey, mezi něž patří i pardubický Profil, pomalu ale jistě směřuje k novému majiteli. Od mediální skupiny GES, které patří polovina televize Prima a časopis Recepty prima nápadů, a ostravského podnikatele Radima Pařízka, ji chce odkoupit majitel celoplošných komerčních rádií Frekvence 1 a Evropa 2, francouzský koncern Lagardére. Jeho další firma, Regie Radio Music (RRM), od února prodává reklamní čas na rádiích Hey. V současné době probíhají jednání o prodeji celé sítě Hey.



Prezident Frekvence 1 a Evropy 2 Michel Fleischmann zájem o rádia Hey nepopírá. „Zajímáme se o ně stejně jako o ostatní významná rádia, která mohou být přínosem pro náš byznys. Jestli jsou to více rádia Hey nebo spíše jiná rádia, je pochopitelně otázkou analýz. Zda rádio Hey bude dnes či zítra na prodej, tak se jistě sejdeme, jako jsme se v minulosti scházeli s majiteli jiných rádií, a tuto věc projednáme. Zatím nemám povědomí o tom, že by rádio Hey na prodej bylo,“ řekl na sklonku loňského roku internetovému deníku Česká média.

Příprava k prodeji?

Fleischmannova firma chtěla tyto stanice odkoupit už před rokem, tehdy však prý nebyla rádia Hey na prodej. Loni na podzim se ale nynější majitel a hlavní investor rádií Hey, skupina GES, rozhodl prodat poloviční podíl v televizi Prima a celkově optimalizovat výdaje do svých médií. Rozhlasová síť Hey nepatří zrovna mezi příliš výdělečné podniky a nebylo by tedy překvapením, kdyby se jí chtěl GES zbavit. Napovídaly by tomu i personální změny ve vedení sítě, ke kterým došlo koncem loňského roku. Mezi ně patří například jmenování Jiřího Šebka jednatelem všech společností, které vlastní vysílací licence rádií Hey.

Největší změnou je ale odvolání spolumajitele rádií Hey Radima Pařízka ze všech výkonných funkcí. Pařízek tak nemá přímý vliv na chod stanic, mezi kterými je i pardubický Profil. Nadále ale zůstává jejich spolumajitelem. Rádiím Hey se příliš nedaří. V poslechovosti spíše stagnují (pardubický Profil se těžce vzpamatovává z obrovského úbytku posluchačů, ke kterému došlo po jeho zapojení do sítě Hey, přejmenování na Hey Profil a změnu formátu na čistě české hudební rádio) a nedaří se jim oslovovat inzerenty tak, jak si to jejich majitelé představovali.

Rádia Hey měla mít původně vlastní mediální zastupitelství, poměrně záhy po svém vzniku ale zjistila, že se jim nepodaří touto cestou prorazit a vsadila na spolupráci se zavedenými společnostmi. To pak vedlo až k letošnímu kontraktu s RRM a námluvám s Francouzi. Vztah RRM a rádií Hey je přitom exkluzivní. „Pro RRM to představuje velmi důležitý krok v posilování portfolia zastupovaných stanic,“ prohlásil prezident této firmy Michel Fleischmann. RRM zastupuje nejen rozhlasové stanice vlastněné francouzskou společností Lagardere (Frekvence 1, Evropa 2, Info rádio, Rádio Bonton), ale například i další celoplošné komerční Rádio Impuls či pražské alternativní Rádio 1.

Souboj o rozhlasovou reklamu

Pro RRM znamená zastupování rádií Hey výrazné zlepšení pozice vůči konkurenční firmě Marketing Media Services (MMS), mediálnímu zastupitelství s největším podílem na trhu s rozhlasovou reklamou. MMS se do loňského roku pohybovala na stejné úrovni jako RRM, poté však pohltila menší mediální zastupitelství RadioNet a převzala jeho klienty, síť rádií Kiss a rázem se stala jedničkou na trhu. Nyní se pozice znovu vyrovnávají. Nejen že RRM smlouvou s rádii Hey posílila, ale zároveň oslabila konkurenční MMS, protože s ní měla rádia Hey do letošního roku smlouvu o zastupování. Podle týdeníku Marketing&Media se nyní podíl RRM na trhu s rozhlasovou reklamou vyšplhal na 34,7 procenta, MMS si drží těšný náskok s 38 procenty.

Zatím však není jasné, kdy RRM skutečně rozjede prodej reklamních časů na rádiích Hey, protože v lednu začala teprve běžet šestiměsíční výpovědní lhůta s MMS. Zdá se tedy, že z nabídkového listu MMS tyto stanice zmizí nejdříve v červenci. Pokud by majitel RRM zároveň i odkoupil rádia Hey, znamenalo by to vznik nejsilnějšího rozhlasového domu v České republice. Francouzský koncern Lagardére totiž už dnes vlastní dvě celoplošná a dvě regionální rádia.

Základ domu tvoří Frekvence 1 a Evropa 2, dvě nejposlouchanější komerční rozhlasové stanice v České republice. Na ně navazuje pražské Info rádio, které původně patřilo Michelu Fleischmannovi jako fyzické stanice, respektive jeho vlastní společnosti a ne Francouzům. Těm Fleischmann prodal zatím třetinový podíl (do dvou let od udělení licence zákon neumožňuje převod více než 34 procentního podílu na společnosti, která je provozovatelem rádia). Nejnověji pak Lagardére získal další pražské rádio DeeJay, které přejmenoval na původní Bonton. Začátkem března se tato stanice po třech letech vrátila k původnímu poprockovému formátu.

Rádia Hey jsou také na Slovensku

Koupě rádia DeeJay je zajímavá i z toho hlediska, že tuto stanici dosud vlastnila italská společnost Elemedia, jejíž stanice DeeJay v Itálii dobře prosperují. V České republice se jí ale s tímto konceptem uspět nepodařilo a proto svoje jediné rádio na tuzemském trhu prodala francouzskému investorovi. Už dnes koncern Lagardére v tuzemsku vlastní rádia, která denně poslouchá přes 1,6 milionu lidí a alespoň jednou týdně si je naladí 2,5 milionu posluchačů. Pokud by se firmě podařilo získat síť rádií Hey, rozšířilo by se její portfolio o pět nových stanic: Rádio Hey Praha, Rádio Hey Ostrava, Rádio Hey Brno, Rádio Hey Profil a Rádio Hey Sever, které však zatím nezahájilo vysílání. Celkově tuto síť poslouchá 115 tisíc lidí denně a téměř 200 tisíc posluchačů si je naladí alespoň jednou týdně.

Rádia Hey vlastní vysílací licence také na Slovensku. Loni na jaře získala lukrativní frekvence, z nichž mohou pokrýt takřka celé území a vytvořit tak novou celoplošnou síť. Otázkou zůstává, zda se současnému majiteli bude chtít do této sítě investovat. Po vstupu strategického zahraničního partnera do televize Prima se mediální skupina GES soustředí takřka výhradně na televizní aktivity a rádia ponechává mimo oblast hlavního zájmu. Tedy s výjimkou určitého „pročištění“ vlastnické struktury, ke kterému se mediální domy obvykle uchylují ve chvíli, kdy se chystají nějaké společnosti prodat.

(Vyšlo v měsíčníku Krajské noviny 3/06)

JAN POTŮČEK

Vybíráme z placeného obsahu
PREMIUM X Děkuji, že jste mi pomohl, soudruhu. Jak legenda českého big beatu Kosťa Ruchadze utekl fízlům přímo na Západ
PREMIUM X Kdo to všechno zaplatí? Možné scénáře kolem auditů na dotace Evropské unie
PREMIUM X Obrácení hříšného Polykače: Z pašeráka, který v žaludku převážel hašiš, se stal pracující vzorný otec
PREMIUM X Smrtící korektnost: New York Times končí s karikaturami. Reflex nikdy!
PREMIUM X Bohumil Pečinka: Andrej Babiš vítězí. Zatím... Kdo ale stojí proti babišismu?

Nejčtenější komentáře
Články odjinud
Nejčtenější