Vávrův digitální vývar

Dvacet milionů korun vyinkasovalo občanské sdružení Hermés na to, aby v České republice propagovalo digitalizaci televizního vysílání. Deset milionů dostalo od Evropského sociálního fondu a dalších deset ze státního rozpočtu. Sdružení vede bývalý šéfredaktor zpravodajství televize Nova Jan Vávra. Potud suchá fakta z jedné tiskové konference.


A teď čeho se za těch dvacet milionů korun dočkáme: internetových stránek s informačními zdroji ze zahraničí; přednášek a workshopů pro manažery; průzkumu, o jaké služby v rámci digitálního vysílání mají Češi zájem a které typy digitálních set-top-boxů by si koupili; propagace digitálního vysílání u široké veřejnosti. Kromě Jana Vávry se pod tenhle projekt podepsal například Petr Sak či Zbyněk Zbořil.
Nechci ten projekt rovnou shazovat ze stolu, ale už na tiskové konferenci minulý čtvrtek v kavárně pražského Divadla Radka Brzobohatého mě napadlo, koho že to chce sdružení Hermés vzdělávat? Manažery televizních společností? Ty manažery, kteří o digitalizaci vědí prakticky vše a jenom čekají, kdy se proboha stát rozhoupe a spustí ho v praxi? A co chce Hermés provozovat na těch svých internetových stránkách? Vždyť digitálnímu vysílání se dopodrobna věnuje hned několik českých webů.
Jediné, co mi z celého projektu připadá zajímavé, je chystaná studie o tom, co Češi očekávají od digitální televize a jaké typy set-top-boxů si chtějí nakoupit. Jenže bude mít taková studie význam, když valná většina Čechů nemá o digitalizaci ani páru? Což takhle nejprve nastartovat veřejnou diskusi a teprve potom se ptát? Jenže dá se taková veřejná diskuse nastartovat přes jednu internetovou stránku? Digitalizace se dotkne všech, nejen těch vyvolených, kteří mají připojení na internet.
Zatím mi z toho spíš vychází, že si někdo moc dobře spočítal, na čem by se dala namastit kapsa. Evropské fondy jsou takřka bezedné a kdo v tom umí šlapat, může si vydělat na slušné živobytí. Zaráží mě jenom poměrně vysoká částka ze státního rozpočtu. Kterépak ministerstvo přihodilo sdružení Hermés deset milionů korun? A pod jakým příslibem? Bylo by dobré tuhle aktivitu sledovat, protože pokud za dva roky výrazně nevzroste informovanost lidí o digitální televizi, vyletí oněch dvacet milionů korun oknem. Ostatně, nebylo by to poprvé, co se „neziskový“ sektor na něčem pěkně nabalí.