Aj múdry schybí

Televize Nova začne od července reprízovat úspěšné zábavné pořady svojí slovenské sestry, televize Markíza. Je to dobrá zpráva: slovenština se z českých televizí pomalu vytratila a divák si taky bude moci lépe uvědomit, jak se kradou úspěšné televizní formáty. Mezi třemi pořady, které Nova nasadí do nočních vysílacích časů, je totiž i soutěž Aj múdry schybí, kterou kdysi zkopírovala televize Prima a pod názvem Nikdo není dokonalý ji už hezkých pár let servíruje divákům.



Prima svého času uvažovala o tom, že úspěšný pořad od Markízy koupí, nakonec se ale rozhodla ke klasicky českému řešení: pozměnila název i dramaturgii a pořad Markíze v podstatě vyfoukla. V Česku se o tom příliš nemluvilo, snad až v době, kdy Vladimír Železný v touze po expanzi a potrestání CME vymyslel plán, jak s Novou vtrhnout na Slovensko a svojí televizí Joj začít konkurovat Američany kontrolované Markíze.

Joj vznikla jako slovenská pobočka Novy se vším všudy: přebrala její grafiku i většinu pořadů. Kromě nich se na obrazovce objevily i reprízy primácké soutěže Nikdo není dokonalý – v přímé konkurenci s pořadem Aj múdry schybí na Markíze. Koho by to nenaštvalo? Autor pořadu Oliver Andrásyy vyhrožoval soudy, novináři měli pěkné mediální sousto. Aféra ale velice brzy vyšuměla. Snad proto, že ani Markíza nemá v kopírování osvědčených televizních formátů úplně čisté svědomí.

Kromě „múdreho chybujúceho“ se z produkce Markízy mají na Nově objevit i erotický pořad Láskanie, kterému Nova a potažmo Joj před časem vyfoukli moderátorku Zuzanu Belohorcovou, a pořad VILOmeniny humoristy Vilo Rozborila, které už patří do televizního archivu, protože je na obrazovce nejsledovanější slovenské televize nedávno vystřídala původní reality show Mojsejovci. „Samozřejmě je logické, že v rámci televizí jedné mediální skupiny dochází ke vzájemné spolupráci. Televize Markíza například vysílá již od května v Česku velice úspěšný seriál Pojišťovna štěstí, Nova naopak zakoupila formáty, které jsou oblíbené u vás na Slovensku,“ řekla slovenskému serveru Mediálne.sk mluvčí Novy Veronika Šmítková.

Je tu ale jeden patrný rozdíl: zatímco Pojišťovna štěstí na Markíze běžela v hlavním vysílacím čase a dosáhla poměrně slušné sledovanosti, Nova bude slovenské zábavné pořady vysílat po půlnoci v časech, kdy reprízuje ty nejhorší věci ze svého archivu, jen aby měla čím zaplácnout dobu s minimální sledovaností. Tomu bych neříkal úspěšná spolupráce. A diskutabilní je i laxní přístup Novy k televizi Joj, která jí sice už nepatří, ale nadále využívá novácké know-how (přitom jde o přímou konkurenci Markízy!), třeba v publicistickém pořadu Črepiny nebo v hlavní zpravodajské relaci Noviny. Jenže kdo mohl očekávat, že do Novy vrátí CME, že?