nahoru

Vinař Železný radí: nedejte na reklamu

JAN POTŮČEK25. dubna 2005 • 09:16

Není to tak dávno, co europoslanec a exředitel televize Nova Vladimír Železný nemohl přijít Lidovým novinám na jméno. Konkrétně to bylo v době, kdy v tomto deníku pracovala Jana Ciglerová a podobně jako spousta jiných kolegů novinářů psala o Železného trestněprávních kauzách. Tehdy jste si mohli být jistí, že pokud existuje nějaké médium, kterému šéf nejsledovanější tuzemské televize „v životě“ nedá rozhovor, jsou jím určitě Lidovky.



Časy se mění, od soboty má doktor Železný v Lidových novinách pravidelný týdenní sloupek o vínu. Hned v úvodním díle mě překvapilo, jakým způsobem se jeho autor rozepsal o reklamě na nekvalitní vinné patoky: „Chtěl bych, abyste po přečtení tohoto seriálu už tak jednoduše neskákali na lep barevné etiketě s vtíravým názvem. A raději se uchýlili ke stejně drahému, ale velmi profesionálnímu vínu třeba z Chile, Argentiny…, anebo i z Moravy, ale pečlivě zvolenému. Tak budete postupně vytvářet tlak na vinaře, aby přestali konzumenta klamat. A abyste se jen pobaveně usmáli, až zas uvidíte tu vtíravou televizní reklamu s vinicí v mlžném oparu, kde vás sonorní hlas ujišťuje, že právě to víno je vyráběno z hroznů z těch nejůrodnějších vinic. Budete totiž vědět, že nejúrodnější znamená nejhorší.“

Zkuste si za neznámou „víno“ dosadit neznámou „televizní vysílání“ nebo „kvalita televizního programu“. Ale kvůli tomu tu pasáž necituji. Byl to přeci Vladimír Železný, kdo z pozice ředitele a většinového vlastníka televize Nova pouštěl na obrazovku právě ty reklamy, které dnes kritizuje. Pokud by mu šlo opravdu o kvalitu vína a vytváření tlaku na vinaře, aby přestali klamat konzumenty, mohl jednoduše tyto reklamy odmítnout. Nova nikdy neměla o inzerci nouzi.

Jenže takhle to v byznysu nechodí. Podnikání si občas žádá špetku cynismu. A konkrétně mediální cynismus a alibismus je něco, s čím se v naší malé zemičce potýkáme skoro na každém kroku. Člověk, který poslouchá operu, postaví rádia založená na písních reálného socialismu. Vášnivý čtenář poezie vede tvrdé bulvární noviny. Nadějná spisovatelka šéfuje ženskému magazínu, proti kterému by ve svých knihách nejspíš brojila. Proto těch pár řádků Vladimíru Železnému nevytýkám. Vždycky se choval podle hesla Kam vítr, tam plášť. Pokud si vzpomínáte na jeho neuvěřitelně rychlé změny názorů v pořadu Volejte řediteli, asi vás nářky nad televizní reklamou na nekvalitní víno taky nepřekvapí. Alespoň v tomhle zůstal doktor konzistentní.

JAN POTŮČEK