Nevstoupíš nikdy do stejného Tvaru

Veřejnost se sice dovídá především informace o týdeníku Literární noviny (byly jim pozastaveny ministerské dotace, redakce, tedy to, co z ní po řadě vyhazovů zbylo, hodlá přesídlit do Brna a už se literaturou nezabývat), ledy se však zjara pohnuly v dalším literárním periodiku "novinového" typu - v obtýdeníku čili čtrnáctideníku Tvar. Ten začal vycházet pod tímto názvem v roce 1990, zprvu jako týdeník, před jedenácti lety přešel k obtýdenní periodicitě - a sedm a půl roku byl jeho šéfredaktorem básník Lubor Kasal, jenž v redakci Tvaru strávil celá devadesátá léta. Po jeho odchodu časopis od roku 2001 redigoval student FF UK Ondřej Horák, který koncepci Tvaru postupně měnil.


Praví se sice, že nevstoupíš nikdy do stejné řeky, můžeme se však vrátit do stejného časopisu - i když po několika letech je zřejmé, že není stejný a ani nemůže být stejný. Nyní v březnu Horák rezignoval na funkci, rozhodl se odejít do denní novinařiny - a Pavel Janoušek, předseda Klubu přátel Tvaru (toto sdružení je vydavatelem časopisu), oslovil několik vhodných osob včetně současných i bývalých redaktorů Tvaru. Šéfredaktorskou funkci nakonec přijal právě Lubor Kasal, který se tudíž do Tvaru po čtyřech a čtvrt roce vrací. Stojí za zmínku, že zrovna Kasalově kandidatuře se odstupující Horák zatvrzele bránil: jejich pojetí časopisu se totiž od sebe velice odlišují.
Na nějaké hodnocení je ještě brzy, nicméně: pokud se Kasalovi podařilo vytvořit z Tvaru tvůrčí tribunu mladší střední generace a dosáhnout přitom patřičného renomé, Horák se snažil posunout zacílení časopisu (což se vzhledem k jeho věku a vzdělání dalo očekávat) spíše pro horizonty studentské veřejnosti a inspiroval se především podobou vysokoškolského měsíčníku Babylon. Místo literární reflexe se stále víc dostávalo na postpubertální vtipkování, kterému se snad nemohli donekonečna smát ani jeho pisatelé. V Tvaru jistě vycházelo hodně dobrých příspěvků, leč i spousta nedobrých, až není divu, že jeden čas řešila Literární rada Ministerstva kultury otázku, zda má tak špatný časopis vůbec podpořit - a Tvaru tehdy paradoxně pomohl totální redakční úpadek "konkurenčních" Literárních novin. Po bitvě je každý generálem, asi však měl redakci roku 2001 převzít mladý kritik Radim Kopáč, jenž měl o tuto práci zájem a jehož kulturní rozhled byl již tenkrát nesrovnatelně fundovanější, nemluvě o značných Kopáčových editorských a publicistických dispozicích.
Nyní tedy Lubor Kasal nastupuje do čela Tvaru znovu, jenže v krušné situaci: očekává se, že časopisu vtiskne profil a tvář. Mohlo by mu pomoci i definitivní vycouvání Literárních novin ze světa literatury. V prvé řadě by také měl obnovit podstatně širší autorské zázemí periodika. Stručně řečeno: nevstupuje do stejného Tvaru, a proto tomu nynějšímu Tvaru bude muset zase dát tvar.