Jaroslav Seifert z pohledu regionu

Náš jediný (a doufejme, že nikoli poslední) laureát Nobelovy ceny za literaturu, Jaroslav Seifert, loni neměl ani letos nemá žádné kulaté výročí, přesto je dobře, že se jeho jméno a dílo se stále připomíná - a to třeba i menšími edičními projekty, nejenom novým vydáváním Díla Jaroslava Seiferta (v tomto případě se dá oprávněně pochybovat, zda si nějaký tzv. normální čtenář tyto veleoficiózně působící svazky pořídí do knihovny a zda do nich někdy nahlédne!). Daleko sympatičtější jsou návraty k autorovi z hlediska jeho lidského či spisovatelského profilu - kupříkladu očima regionu, se kterým se Seifert natolik sblížil, až ho začal pokládat za svůj druhý rodný kraj.


Máme tím na mysli Kralupsko - a právě umělcově vztahu k této oblasti je věnována zajímavá publikace, kterou nyní vydalo nakladatelství Mladá fronta pod názvem Kdybych se mohl vrátit... Kralupsko v díle Jaroslava Seiferta. Připravili ji Jan Racek a František Kouřil, byť Kouřilovo jméno bychom v tiráži hledali marně: figuruje tu jako spolupořadatel pouze v ediční poznámce. Zejména ve spojitosti se Seifertovým narozením v pražské "proletářské" čtvrti Žižkov se obvykle píše o jeho "žižkováctví", přičemž se opomíjí umělcova vazba na Kralupy a Kralupsko: právě z Kralup pocházela jeho matka, dcera železničního strojvůdce - a poněvadž Kralupy byly tehdy vnímány jako "venkov", není divu, že tam malý Jaroslav jezdil k prarodičům a že jeho děd budoucího klasika české lyriky pilně seznamoval jak s krásami regionu (tehdy se na Kralupsku průmysl teprve začal budovat), tak s tvorbou spisovatelů, kteří o regionu psali, tj. především Hálka a Vrchlického. Nikoli náhodou Seifert po mnoha letech z díla obou básníků uspořádal knižní výbor. Jak se ukázalo, místní "nenápadná krajina" se posléze v jeho básních stává málem symbolem české krajiny. A co se týče Kralup, pak právě na místním hřbitově, na návrší nad "tehdy čistou Vltavou" byl náš velký básník pohřben - a s jeho jménem je dnes spojena i literární soutěž Seifertovy Kralupy. Dozajista s tím není v rozporu skutečnost, že v jedné básni Seifert bez okolků napsal, že "Kralupy nejsou krásné město/ a nikdy nebyly": vzápětí je totiž přirovnal k "šípkové růži na ostnatém drátě".
Nejde nám o to, přijít s recenzí této knížky, ale o uznání, které si zaslouží skoro každá publikace tohoto typu, protože zpravidla určitým způsobem přibližuje kulturní historii daného regionu a připomíná s ním spřízněné literární souvislosti, na něž se tak často zapomíná. Vydávání takových titulů má i svůj velice praktický účel: až bude mít Seifert zase nějaké jubileum (třeba už za rok uplyne dvacet let od jeho skonu), knížka jako "Kdybych se mohl vrátit..." bude pramenem informací vskutku k nezaplacení. Mj. i kvůli cenným dokumentárním fotografiím Miloše Heyduka.