nahoru

DATATRANSFER 2004

l.p.fish 2. dubna 2005 • 00:57

"Co Chemical Brothers udělali pro hudbu, je dnes možné udělat pro film. Onedotzero ukazuje jak.", napsaly na konci devadesátých let britské noviny Daily Telegraph a komentovaly tak kulturní událost, kterou mají čeští fanoušci digitálního umění možnost sledovat už několik let i doma. Od 8 do 10. října proběhne v divadle Archa další ročník festivalu Datatransfer (poprvé festival proběhne ve stejném termínu také v Hadivadle sídlícím v brněnské Alfa Pasáži). Nabídne opět lahůdky z výběru Onedotzero.

"Co Chemical Brothers udělali pro hudbu, je dnes možné udělat pro film. Onedotzero ukazuje jak.", napsaly na konci devadesátých let britské noviny Daily Telegraph a komentovaly tak kulturní událost, kterou mají čeští fanoušci digitálního umění možnost sledovat už několik let i doma. Od 8 do 10. října proběhne v divadle Archa další ročník festivalu Datatransfer (poprvé festival proběhne ve stejném termínu také v Hadivadle sídlícím v brněnské Alfa Pasáži). Nabídne opět lahůdky z výběru Onedotzero.
Onedotzero se za osm let své existence vyvinul ve fenomén, který udělal ve Velké Británii z digitálního experimentování přirozenou součást pop kultury. Od roku 1996 se stala z projekcí a večírků londýnského festivalu ostře sledovaná a vždy vyprodaná událost. Respektovaný výběr digitálních filmů různé stopáže i žánru, s úspěchem prodává licence do mnoha zemí, Onedotzero produkují vlastní DVD edici i série Onedottv a Onedottv Global pro britskou Channel 4. Jeho zakladatelé v rozhovoru pro časopis Blok charakterizovali Onedotzero jako "přehlídku tvůrčích možností počítačové filmařiny". Především však jde o projekt, který divákům i kritikům odhaluje svět filmů, které tvoří netradiční filmaři přicházejících z uměleckých disciplín jako grafický design, programátorství, ilustrátorství či obecně z nových médií. ¨
Díky Onedotzero se začaly vnímat videoklipy, animace či desktopové filmy jako nové disciplíny v nichž mohou vizuální umělci hledat nová tvůrčí dobrodružství a nacházet nové estetické hranice. Mimo jiné tak ve spolupráci s hudebním průmyslem vznikla řada progresivních a invenčních videoklipů a promofilmů pro umělce jako Radiohead, Massive Attack, Fatboy Slim, Björk atp.
Na český Datatransfer však nedorazí jen betacam s klipy, animacemi či krátkými filmy (tentokrát půjde o šest sekcí, zahrnující japonské animace, retrospektivu britského studia Shynola známého spoluprací s Radiohead a Junior Senior a také novou sekci Graphic Cities, zahrnující i český klip Virtual Soul Waste na track brněnské hiphopové kapely Naše Věc a počítače Davida Možného). Osobní účastí ho poctí (kromě organizátorů Onedotzero) i multimediální skupina ISO pocházející ze skotského Glasgow (i když bez své londýnské pobočky ve Whitchapelu by se už dnes asi neobešli). Pracují na znělkách pro televizi, reklamách, věnují se i tištěným médiím, točí krátké experimentální filmy, realizují instalace a nebojí se ani webového designu. Což by vlastně nic neznamenalo, kdyby ke své práci nepřistupovali jako k výzvě zkoumat digitální tvorbu, hledat estetické meze experimentu a jeho masmediálního uplatnění a nevytvářely moderní artefakty trvalé hodnoty. ISO mají svůj styl, jsou však schopní měnit se jako chameleoni a z jejich dílny jednou vyjde animovaná reklama na festival Tennents, jindy titulky pro nezávislý britský film nebo graficky zpracovaný dokumentární seriál pro BBC 1 o britských sitcomech.
ISO je příklad perfektně fungující kreativní laboratoř, která vytváří a rozvíjí vizuální trendy mladé generace a jejich prezentace bude jistě zajímavou inspirací nejen pro pracovníky brněnských reklamních agentur, ale také pro nezávislé grafiky, animátory a producenty.
Diváci nepřijdou ani o českou digitální produkci, kterou prezentuje zvláštní sekce Datatransferu pro českou digitální tvorbu Czech style! (kde uvidíte třeba animaci I like Geraldina Chaplin od Adély Svobodové a klipy EOST) a také retrospektiva nejúspěšnějšího českého reklamního režiséra Ivana Zachariáše. V Brně bude navíc festival obohacen o interaktivní galerii v produkci Profil Media (kde najdete interaktivní experimenty Floexe a nejúspěšnější flashovou hru minulého roku Samorost Jakuba Dvorského).

l.p.fish