Jakou duši má tvoje město?

Psychogeografie je termín, který se v umění nových médií skloňuje celkem často. Rezonují v něm šedesátá léta a tehdejší situacionistické hnutí, které přes svou tehdejší marginálnost a politickou nekorektnost velmi ovlivnilo postmoderní kulturu a jeho vliv můžeme sledovat jak v punku, tak v kultuře kyberpunkerů.

Psychogeografie je termín, který se v umění nových médií skloňuje celkem často. Rezonují v něm šedesátá léta a tehdejší situacionistické hnutí, které přes svou tehdejší marginálnost a politickou nekorektnost velmi ovlivnilo postmoderní kulturu a jeho vliv můžeme sledovat jak v punku, tak v kultuře kyberpunkerů.
Síťová umělecká díla v sobě zahrnují zvukovou i obrazovou informaci, lze tu pracovat s textovými poznámkami i vhodně propojit jednotlivé body artefaktu – mapy. Čechům by měla být psychogeografie dobře známá, protože nejslavnější české síťové dílo je právě taková psychogeografická mapa, kterou Markéty Baňková vytvořila na základě digitálních fotek, zvuků a dojmů z návštěvy amerického New Yorku. Tohle dílo vzniklo už v internetovém pravěku, v roce 1999, proto se podívejme, jak vypadá psychogeografie o pět let později.
Podobný projekt totiž umístili na síť dva brooklynští umělci Christina Ray a Dave Mandl (kteří spolupracují pod značkou Glowlab). Dali si však za úkol „zmapovat“ mnohem menší prostor než Baňková. Jejich projekt One Block Radius podrobně dokumentuje místo, kde se ke konci roku 2004 začne stavět nová budova Newyorského muzea současného umění.
A jak to dělají? Pomocí jednoduchého flashového rozhraní klikáte na barevné body zakreslené na mapce a vedle se vám otevírají fotografie, videa i zvukové ukázky. Máte je seřazené v několika kategoriích, můžete tedy vidět například umělecká díla, která vyfotili někde na ulici, nebo si poslechnout ruchy okolních ulic. Můžete si prohlédnout fotky starých, špinavých a z amerických filmů důvěrně známých ulic, writerů a bezdomovců, nebo si o tom všem přečíst básničku.
Mapa jako artefakt v podání Glowlab však nespoléhá jen na efektní dojmologii z daného místa. Je naplněna informacemi o ekonomice, technologii, pracovních místech či uměleckých galeriích. Nevyberete si tu místo kam půjdete na večeři s přítelkyní, zato se dozvíte a uvidíte, kde leží odpadky z restaurací a jak vypadá auto které je odváží. Zkrátka, nedostanete tu objektivní informaci, ačkoli ta musela být základem. Dostanete tu sbírku pocitů, videí z pouličních legrácek ( jako třeba snaha natočit ulici malou kamerou připevněnou na balónu) i fotek mrzáků na vozíku.
Záznamem a formou podání však náhle dostávají obyčejné banality jinou hodnotu, propadáte se do světa tvořeného domněnkami a vlastní fantazií … a třeba dostanete chuť projít si to místo ve skutečnosti. Nebo ne. Každopádně k dvojici umělců se už přidávají další spolupracovníci a tak se můžeme na jejich stránce těšit na další „dojmy“.