Spekulace kolem Saddáma a bojovníci ze Samary

Média jsou plná spekulací kolem Saddámova zatčení. Pomineme-li zřejmě nerealistické úvahy o tom, že zatčený muž Saddám není, zbývá množství teorií o tom, jak zatčení proběhlo, nakolik bylo záměrně načasované, mediálně připravené, prostě zakonspirované a manipulativní.

Objevují se teorie více i méně fantastické - od té, že Saddám je zatčený už několik měsíců, což dokládají obrázky datlí v okolí dikatátorovy skrýše. A čas datlí je už nyní prostě pryč. Až po tu, že Američané věděli o Saddámově úkrytu už dlouho, ale časovali triumf na dobu předvánoční a tak, aby, co nejvíce akce prospěla Bushovi v předvolební kampani.
I zjevně podivný stav samotného Saddáma při zatčení je předmětem spekulací. Proti tvrzení, že Saddám je prostě zbabělec a neodhodlal se k obraně ani sebevraždě, stojí mnoho tvrzení jiných. Například - Saddámovi blízcí, kteří ho nakonec udali, ho dlouhodobě dopovali omamnými látkami. Nebo - nadopovali ho sami Američané, aby mohli zatčení, co nejlépe mediálně využít. Důležité totiž bylo právě to, aby Saddám nemohl sehrát roli mučedníka, aby naopak vystoupil v rezignované, vcelku trapné a ponížené roli. A tomu odpovídal pečlivý výběr obrázků, které uvolnili Američané pro média. Je také samozřejmě možné, že Saddámův stav byl docela přirozený - fyzicky nemocný člověk se zjevným sklonem k chorobě duševní se několik měsíců skrýval v podzemních dírách…
Ty spekulace jsou samozřejmě docela zajímavé a mediálně vděčné. I proto, že alespoň zčásti překrývají úvahy mnohem vážnější: Jaký vliv bude mít Saddámovo zatčení na situaci v Iráku? První články po zatčení se nesly v duchu "dancing in the streets", nebo-li - Iráčané se vyhrnuli do ulic oslavovat konec diktátora. Jenže od té doby se v ulicích objevili i ti, kteří protestovali proti jeho zatčení. A hlavně - útoků na vojáky, policisty ani civilisty neubylo.
Hrozivý mi v této souvislosti připadá postřeh, který přinesl The Guardian ze Samary. Redaktor Guardianu tam mluvil s místními bojovníky a jeden z nich mu řekl: "Saddám se i za své vlády bál přijet do Samary. Nemáme rádi Saddáma. Nebojujeme za Saddáma. Nebojujeme za islám. Ale bojujeme proti okupantům."