Tekutá demokracie

Jméno pražského hudebníka Floexe se skloňovalo hned v roce 2001, kdy vydal debutové a zatím jediné album Pocustone. Už na něm se objevila interaktivní vizuální hříčka a Tomáš Dvořák, který se pod pseudonymem Floex skrývá se od té doby celkem šikovně profiluje, nejen jako klubový hudebník, ale také jako „umělec v nových médiích“.

Jméno pražského hudebníka Floexe se skloňovalo hned v roce 2001, kdy vydal debutové a zatím jediné album Pocustone. Už na něm se objevila interaktivní vizuální hříčka a Tomáš Dvořák, který se pod pseudonymem Floex skrývá se od té doby celkem šikovně profiluje, nejen jako klubový hudebník, ale také jako „umělec v nových médiích“. Na stránce s jeho grafickými a vizuálními pracemi najdete řadu projektů či hravých hříček ovšem Dvořák v sobě hudebníka nezapře a tak jeho nejlepší věci staví na kontaktu díla či samotného umělce s publikem.

22-24.10 proběhne v divadle Alfred ve dvoře performance RGB Interactive seskupení EMA TOMATUCHA, které kromě Floexe tvoří i další objev pražské elektronické scény s ještě složitějším pseudonymem ZKa4T. Hudební instalace měla premiéru na brněnském festivalu Artsession a je zvláštní hrou pro devět hráčů. Umělec se v ní vzdává hlavní tvůrčí role a hudební skladba vzniká formou vizuální komunikace mezi zúčastněnými diváky. Princip je velmi jednoduchý. Účastníci blikají na stěnu se senzorickou sítí před sebou speciální baterkou schopnou emitovat tři barvy světelného spektra. Komunikací mezi odlesky vznikají jiné barvy. A každá změna je v reálném čase zdrojem pro výslednou hudební kompozici.

I když jde v podstatě jen o manipulaci s nasamplovanými zvuky, tvoří performance RGB Interactive zajímavou zkušenost nejen hudební. Model celku utvořeného jednorázovým rozhodnutím je tu nahrazen „tekutějším“ neustálým proměnlivým vývojem. Pro spisovatele science fiction by mohla být mimozemská civilizace fungující na tomto modelu rozhodování docela slušnou výzvou. Určitě by komunikovali hudebněji.

Pro účastníky je samozřejmě přímý atak na jejich ego velmi příjemný. Kdo by nechtěl ovlivňovat dění v sále? Pokud stihnete hrát roli kolektivního umělce a u toho ještě sledovat ty okolo, nestačíte se divit. Někdo znuděně bliká, protože mu evidentně nevyhovují beaty. Jiný se snaží svoje pohyby baterkou „poslouchat“ a snaží se o složitější pohybové kreace. Dívky jsou zvídavější a trpělivější. U těch kdo při RGB Interactive vydrželi s baterkami nejdéle, jste mohli nakonec sledovat, jak se chaotické blikání mění v přesné pohyby hudebního nástroje.