Zákopová válka aneb Kabát (3. díl - předposlední)

Potřetí píšu o zákopové válce mezi kritiky a skupinou Kabát z toho důvodu, že celý text nemohl být nikde otištěn, a na jeden sloupek by ho přece jen bylo moc. Zručný čtenář si spojí čtyři díly v jeden celek a bude mít tak možnost přečíst si celý text. Koho tyto informace nebaví, ať si počká, třeba za měsíc v mých sloupcích objeví něco méně náročného a vyzývajícího k přemýšlení. Takže…


Colorado
Colorado, písnička i stejnojmenné album z roku 1995, znamenala v tvorbě i popularitě skupiny Kabát zlom. Desky se prodalo sto tisíc kusů. Texty dále hlásaly otevřeně to, co si myslí davy, ale už bez nejhrubších brutalit, takže přilákaly další posluchače. A odborná kritika? Kritik, který si zoufale přál nebýt jmenován, mi řekl: „Písnička Colorado je urážející degradace českého národa, něco, co morálně lidi ubíjí, sprostej návod, jak přijet a rozkrást naši zemi.“ V country písničce totiž skupina veřejně vyhlásila, že se naše země rozkrádá. Colorado prorazilo do rádií (konečně první písnička Kabátů), trempové si text s akordy zapsali do cancáků a začali ji zpívat u táboráků. Petr Korál (Rock a Pop) o dílku řekl: „Dá se to napsat umělečtěji, s větším sarkasmem a dvojsmyslem, ale neuráží mě to." Kabát prostřednictvím textaře Milana Špalka kritikům vzkázal: "Občas urážíme. Ať klidně zavolá ten, koho jsme urazili.“ A Jaroslav Špulák (Mladá fronta Dnes, Rock and Pop) stručně a jasně charakterizoval, proč s jeho kolegy tento zlom v popularitě kapely nijak nehnul: „Novináři, kteří v minulých dobách odsoudili vulgarismy Kabátů, už je nepřijali.“
Tancovačková kapela
Tancovačková kapela je terminus technicus hudebních publicistů. Její přesná definice ale neexistuje. Všichni se ale shodují na tom, že to je především jednoduchost, až primitivnost - jak v melodii, tak v textech, z čehož vyplývá i masová obliba. „Publicistická většina", která však, jak mezi slovy přiznala, většinou neslyšela více než „Má ji motorovou“, protože tehdy skupinu odepsala, už nadále nezjistila, co posluchače tak přitáhlo. Jenom to, že skupina sice zůstala lidová, ale jejich texty přestaly být prvoplánově sprosté a začaly být baladické. Jaroslav Špulák je nazval "teplickou dlažební poezií": "Je ráno musím jít a její oči vlhký sou/Mý pravdě nevěří protože jí všichni lžou/Lehám si pod obraz a někdy se tak cejtim sám/jsou na něm havrani co letěj asi někam tam... " Přičemž rockenroll a bigbeat, jak bylo historicky dokázáno, davy neodpuzuje, spíše naopak. "Kabát je poctivě muzikantsky udělanej bigbeat s přesahem a ve svém oboru je na vrcholu, tak jako je v čele folku Nohavica, v pop music Gott a mezi ženami Vondráčková s Bílou, v poprocku Lucie,“ říká Jaroslav Špulák. Honza Dědek (Reflex) je jednoznačnější: "Podobných kapel hraje po hospodách hodně, oni jenom měli štěstí." A jak na to reaguje Kabát? "Jsme rockenroll a bigbeat, jak říkal Mick Jagger, nic na přemejšlení,“ kontruje frontman kapely Pepa Vojtek…
(dokončení příště – dočkáte se reakcí hudebních kritiků na otázky spojené s Kabátem a na reakce členů skupiny na otázky o kriticích)