Obchodníci zpeněží sebevětší sportovní trapas

Nemoralizuji, nekritizuji, jen se přidávám k těm, co se diví… Trapný konflikt Materazzi – Zidane ve finále letošního mistrovství světa. Ta slavná „hlavička“, co už o ní bylo řečeno a napsáno. Ale pokračování aférky, to je tedy něco! Poslední kapitolu (ale bude opravdu poslední?) napsal Materazzi knihou, v níž nahlíží incident svýma očima. Neodpoví mu Zidane rovněž knihou? A co kdyby v dalším kole literárně tvořily jejich matky či manželky?


Je k nevíře, že italský obránce Marco Materazzi popisuje na 112 stránkách slovní přestřelku s kapitánem Francouzů Zinédinem Zidanem, vrcholící tím známým úderem francouzského čela do italské hrudi, a dále líčí ohlas události v médiích a mezi lidmi. Nečetl jsem, ale ke strhující četbě má knížka jistě daleko, byť je prý psána v ironickém tónu. Leč zřejmě aby v ryze komerčním počinu bylo něco alespoň trochu ušlechtilého, tak se dílo prodává za deset eur a výtěžek získá dětský fond UNICEF. Budiž. Tím se autoři pitomého nápadu snaží o jakousi kompenzaci. Stejně si však neumím představit rodiče, kteří by takovou knížku dítěti koupili. Připouštím ovšem, že se mohu plést.
Agenturní zprávy nezmiňovaly, jestli dostal Materazzi za svou literární prvotinu honorář. Nicméně zaznělo, že incidentu využil k natočení televizní reklamy pro firmu Nike, kterak na hřišti odráží svou hrudí nejrůznější předměty. Jestliže lze předpokládat, že se v ní teatrálně nehroutí jako ve finále šampionátu, nepůjde pak vlastně o klamavou reklamu?
Zidanemu incident také neublížil. Přestože Francii, objektivně možno říci, svým vyloučením prohrál titul, za zkrat v jednání ho nikdo v zemi nekritizoval, ba dokonce se ho zastal sám francouzský prezident Chirac. Pravil přece, že se řídil srdcem. Budiž. Firmám, s nimiž má Zidane reklamní smlouvy, potyčka na šampionátu rovněž nevadí. Vedení Adidasu uvedlo, že je třeba vzít v úvahu celou hráčovu kariéru; jak jinak, když pětaosmdesát procent replik francouzských dresů ve Francii prodaných nese jeho jméno. Zidane již dva roky působí jako velvyslanec programů Danone pro děti na celém světě a firma prohlásila, že incident na tom nic nezmění, ba naopak: hráč, který plánovaně ukončil sportovní činnost, se má stát členem správní rady jogurtového koncernu. Ani pojišťovna Generali s ním nezpochybnila kontrakt, který končí v roce 2008. Podobně se zachovaly telekomunikační společnosti Orange a televizní společnost Canalsat.
Dnešní obchodníci se propracovali k takové dokonalosti, že i velký trapas promění v efekt a zisk. Skoro by až jednoho napadlo, že kdyby se nehrálo o titul mistra světa, mohli by dokonce Metezazzi a Zidane sehrát potyčku podle scénáře od geniálních marketingových mágů.