Přinejmenším dvojí tvář ultras

Slovo „ultra“ znamená přehnané či mimořádné, případně označuje krajní pravici v politice. Povídal jsem si minulý týden se zástupci sparťanských ultras, fotbalových fanoušků, kteří povzbuzují svůj klub mimořádně silně. Představili se jen svými přezdívkami,Ufon a Southerner, zjevně proto, že leckdy jsou projevy fanoušků v rozporu se zákony. Také je jasné, proč se bavili s novinářem: chtěli vysvětlit, jak chápou roli a smysl počínání ultras.

Slovo „ultra“ znamená přehnané či mimořádné, případně označuje krajní pravici v politice. Povídal jsem si minulý týden se zástupci sparťanských ultras, fotbalových fanoušků, kteří povzbuzují svůj klub mimořádně silně. Představili se jen svými přezdívkami,Ufon a Southerner, zjevně proto, že leckdy jsou projevy fanoušků v rozporu se zákony. Také je jasné, proč se bavili s novinářem: chtěli vysvětlit, jak chápou roli a smysl počínání ultras.
Napsal jsem o nich do tištěného Reflexu reportáž, která vychází tento týden, ale tam se mnohé nevešlo. Mluvme nejdříve o tzv. choreografii, vytváření barevných obrazců v hledišti či rozvíjení obrazů či nápisů podle jistého scénáře. V tomhle ultras našich předních klubů, respektive klubů s nejsilnějšími tábory příznivců, mezi sebou soutěží a o těchto soubojích a záležitostech s tím spojených vychází v Ostravě časopis Football Factory. Podle fotek v tomto občasníku (mimochodem za 90 Kč) jsou nejlepší baníkovci před sparťany a slávisty, ale píše se tam i o jiných klubech.
Dělat v hledištích „choreo“, rozmanité barevné obrazce, frčí v celé Evropě, takže není divu, že našinec nechce zůstat pozadu. Ale výroba nápisů a obrazů vyžaduje čas a peníze (na papíry a barvy). Ufon proto říká: „V lednu jsme v kotli založili skupinu, která má teď sedmdesát lidí. Každý pravidelně dává měsíčně sto korun a polovina z nich přijde malovat nápisy a obrazy. Vybereme sedm tisíc na choreo, což hodně pomůže, ale na zaplacení všeho to nestačí.“
Do letošního zápasu s Baníkem měli na své straně ještě klub, třebaže hlasitě protestovali proti trenérovi Hřebíkovi. Když přinesli paragony z papírnictví, vedení Sparty jim je proplatilo. Leč v tomhle zápase odpálili pyrotechniku během hry a ve svém sektoru založili oheň. Není divu, že klub se namíchl a spolupráci ukončil. Mrzí je to, ale hrdě říkají, že jsou soběstační. Vyrábějí šály, samolepky, svůj vlastní časopis… Z prodeje toho všeho mají příjem. Čas od času udělají v kotli sbírku na nejrůznější věci: na „chorea“, na pokutu pro hráče Zelenku (dostal ji za kritiku vedení Sparty, které vyhodilo Poborského), občas i na kamarády, co jsou pro výtržnictví na fotbale ve vězení. „V tomhle jsou kluci v kotli perfektní a spolehliví. Něco takového o jiných kamarádech říci nemůžu,“ prohlásil Southerner.
Mimochodem Ufon (27) má přezdívku po příhodě, kdy byl obviněn policisty, že po nich hodil dlaždičku, ale on se bránil tvrzení, že je zasáhlo UFO… Southerner (22), v překladu Jižan, si prý tak říká proto, že kotel je na jižní tribuně Sparty.
Dobře se mi s nimi povídalo u kafe, pohodoví byli, podobně jako dalších třicet ultras, když den před derby malovali v parku obrazy i nápisy. Ale nazítří při utkání Slavia – Sparta měli jinou tvář a já nechápal tu proměnu.
Proč je tak těšila devastace sedaček? Proč naházeli na policajty tolik dýmovnic? Proč křičeli „Jude Slavia“?
Podle Southernera, jenž studuje vysokou školu, prý však tohle k fotbalu patří. Pak přešel do protiútoku a řekl: „Tvrdí se, že nízké návštěvy na stadiónech způsobují násilí a vulgarity a nejhorší fanoušky mají Baník a Sparta. Jak je tedy možné, že nejvíc normálních diváků chodí právě na tyto zápasy?“
Můžete se bavit s dětinským demagogem?