Železniční pohádka

Železniční pohádka

Železniční pohádka

Bylo, nebylo jedno nádraží... Čisté, funkční, vlídné. Snad se přeci jen dočkáme zpožděné, přesto však zásadní změny...

Bylo, nebylo jedno nádraží... Čisté, funkční, vlídné. Snad se přeci jen dočkáme zpožděné, přesto však zásadní změny v česko-moravsko-slezském cestování.
Železničáři rádi hovoří o stanici Ostrava–Svinov jako o nejmodernějším železničním nádraží v Česku. Pravdou zůstává, že se zde opravdu pilně modernizovalo a nádraží se tak stalo v nejbližším okolí ostravského meziplanetárně meziměstského prostoru snad jedinou stavbou, která svítí, žije, hraje, funguje a nějak vypadá. To, co je okolo, nemůžeme komentovat, ale pravdou zůstává, že cestující si ve Svinově určitě připadá jako v jiném světě.

Klikněte pro plnou velikost obrázkuKlikněte pro plnou velikost obrázkuKlikněte pro plnou velikost obrázkuKlikněte pro plnou velikost obrázkuKlikněte pro plnou velikost obrázku


Moderní nádraží Ostrava-Svinov (foto www.ostravainfo.cz)
Samozřejmě si všimne některých konstrukčních svérázů, jako je komplikovaný příchod na nástupiště, úzké pěší koridory v obou budovách, neviditelná fasáda původního nádraží, nestylová postmoderní atmosféra přístavby…. Ale co naplat, významem hlavní ostravské nádraží a zejména jeho odbavovací prostory opravdu fungují, neodpuzují, jsou doslova do poslední mrtě využívány. A navíc, zdejší pověstné špinavé restaurace jsou pryč, všude můžete jíst za dostupné ceny v přiměřené čistotě a navíc náladě, protože personál, jako ostatně takřka všude na severní Moravě a ve Slezsku, je vlídný a přístupný.
Znalci ovšem již rok berou toto nádraží jen jako předkrm, protože pokud pojedete do Opavy, bývalého hlavního a dosud velmi elegantního města Slezska, dorazíte po zmodernizované a dnes opravdu rychlé trati uklizenou krajinou na další opravdový nádražní skvost - do stanice Opava východ.

Klikněte pro plnou velikost obrázkuKlikněte pro plnou velikost obrázkuKlikněte pro plnou velikost obrázkuKlikněte pro plnou velikost obrázkuKlikněte pro plnou velikost obrázku


Rekonstruované nádraží Opava východ (foto Pavel Horna, www.ozk.goo.cz)
Tady proběhla rekonstrukce až pietním způsobem. Sice byla vybudována nová nástupiště propojená podchody a vzorně zrekonstruováno historické první nástupiště, ale to podstatné, proč mají z nádraží všichni dobré a povznášející pocity, je hlavní odbavovací, neboli po opavsku odjezdová budova. Odborníci využili a opravili dekorativní nástropní a nástěnné malby ve vestibulu, které vznikly kolem roku 1880. Před první světovou válkou byly kvalitně přemalovány, a tak díky pomoci skalpelů, štětek a teplé vody (na některých místech stačilo přemalování pouze smýt) můžeme dnes vzdychat nad doslova divadelní atmosférou místa. Pro určité části oprav sloužily kvalitní fotografie z roku 1914.
Výsledek, který přesně rok slouží veřejnosti, činí z pobytu na opavském východním nádraží zážitek posilující a občerstvující. Máte chuť se už nevracet na zoufalá pražská nádraží a vesele si tady poklimbávat v elektrických vlacích. A příjemně snít o železničním ráji. Ve Slezsku už ho mají.
Poznámka: Autorem přístavby odbavovací haly ve Svinově je ing. arch. Václav Filandr, o opavskou krásu se postarali ing.Pavel Krátký (projekční a inženýrská kancelář Ostrava) a ing. arch. Jaroslav Kotek.



Další články z rubriky JINÉ MĚSTO naleznete ZDE