Hala bala

Hala bala

Hala bala

Vždycky jsem si myslel, že se veliké město, kterým Praha jen tak mimochodem je, neřídí jen na základě okamžitých populistických kroků, které houstnou před volbami. Měl jsem za to, že hlavní roli hraje analytické myšlení, vedené jasnými cíli a vizemi, opřenými o dlouhodobý koncept rozvoje místa, v tomto případě města.


Navíc jsem předpokládal, že všechny kroky, které nás čekají, jsou zpracovány týmy odborníků za pomoci komplexních výzkumných, statistických a plánovacích metod. Vždyť život metropole se zhruba 1,5 miliónem lidí není příliš jednoduchý a jejich potřeby se dost složitě proplétají. K tomu přidejme, že toto město leží v hlubokém údolí, že jej v jeho dnešní podobě dotvořil poslední velký urbanista Karel IV. a že to bylo v ranném středověku. Dary jsou to sice zdánlivě přitažlivé, ale provozně dost sporné.
O to více jsem dnes a denně překvapován, jak česká média chrlí nové a nové změny projektů, koncepcí, soutěží, jak se takřka nepřetržitě můžeme přesvědčovat o tom, že vše je jinak. Olympiáda? Vyberte si, proč, kdy, kde, za kolik? Hádat třikrát můžete i u knihovny, letenské pláně, rychlodráhy na letiště a do Kladna, nových linek tramvají a metra, prodeje–neprodeje letiště, přestavby hlavního a Masarykova nádraží, mrakodrapů na Pankráci i v Holešovicích, dálničního obchvatu na severu města a vlastně i na jihu, bourání–nebourání továren, provozu nemocnic, zužování–zakopání magistrály, stánků s klobásami, katedrály sv. Víta, městských či poloměstských divadel…
U všech těchto kauz, které jsou navíc ještě opepřeny mediálním gulášem, se polekám, a nejsem sám! Vypadá to, jako by se věci v Praze vyvíjely samospádem; změn nálad, koncepcí, projektů, finančních zdrojů, důvodů zrychlení či naopak zastavení příprav je stále více – vůbec neodpovídají stavu vývoje moderní městské komunity, která má přece jen mít důvěru ve svoji budoucnost.
Navíc v rámci urputně probíhající globalizace a zapojování do evropských struktur už to ani není jen věcí samotných starousedlíků. Nedávno jsem se například dočetl v denním tisku, že Praha nebude mít peníze na stavbu linky metra D. Není to tak dávno, co jsme se dozvídali, že linka se musí postavit zejména pro plánovanou dlouhodobou generální opravu Nuselského mostu, kdy bude muset převzít stěžejní roli páteřní linky C spojující hustě obydlené jihovýchodní části města s centrem a obráceně. Asi má někdo připraveno nějaké překvapení, není-liž pravda? Zase?