Jedu na výstavu do Metropole Zličín

Jedu na výstavu do Metropole Zličín

Jedu na výstavu do Metropole Zličín

Samozřejmě nejedu, protože tam žádná není. Proč by ale nemohla? Třeba výstava František Vláčil: Zápasy, sestavená převážně z fotografií z režisérova soukromého života a snímků z natáčení Markety Lazarové a Údolí včel, by vůbec nemusela být v Císařské konírně Pražského hradu, ale v některém z obchodních center.


Patřím k těm, kteří se s pražskými obchodními centry jen obtížně sžívají. Ve všech jsem ani nebyla. Ale co stáhly rolety obchody v okolí mého domova, chodím do dvou pravidelně, umřeli bychom jinak hlady. Frčím s nákupním vozíkem tou mega sámoškou a těším se, až ji opustím. Mezi korzujícími od butiku k butiku si v odrbaných džínách a vytahaném svetru – jdu přece jenom pro brambory a cibuli - připadám nepatřičně a pokaždé si vzpomenu na slova architekta Jana Kaplického. Před lety mě totiž v Londýně přesvědčoval, že bez „center“ se do budoucna neobejdeme. Je to světový trend z mnoha racionálních důvodů. I bezpečnosti. (Tedy ne že by vás tam neokradli, ale prý nezavraždí.) Jenže pan architekt centra budovaná v galerijním stylu nespojoval jen s nákupem potravin, parfémů a šatů…
Někdo namítne, že jsou tam i multikina, fitcentra, bowling, kavárny a restaurace. Ale proč tam nenajdu galerii, divadlo nebo koncertní sál? Proč bych si nemohla v sousedství svetrů, kostýmů a kravat prohlédnout díla mladých umělců? (Mimochodem v londýnském obchodním domě Harrods se mi to poštěstilo.) Třeba bych už do nich nevstupovala ve vytahaném svetru. Anebo že by přece jenom měla obchodní centra raději vymřít jako dinosauři v době ledové?