Tramvají na letiště?

Tramvají na letiště?

Tramvají na letiště?

Konečně to vypadá, že v budoucnu dojedeme na ruzyňské letiště nejen metrem, ale také dvěma trasami rychlodráhy. Jenže i při letmém pohledu na mapu musí napadnout snad každého – a co tramvaj?


MF Dnes přinesla 18. února v pražské příloze článek Petra Švece, který velmi optimisticky informuje o vývoji situace ve stavbě nových kapacitních kolejových spojení centra Prahy s letištěm. Metro se sexy zavlní přes Petřiny, Motol a Bílou Horu, aby profrčíc Dědinou a historickou Dlouhou mílí přiznalo barvu a skončilo u těch správných letištních terminálů. Ze stanice Dejvická měří tato trasa třináct kilometrů a má deset zastávek.
Nebo vyrazíme snad přece jen zrekonstruovanou vlakovou tratí z Masarykova nádraží? Za zastávkou Ruzyně, ještě než se zanoří do Kladna, odvážně odbočí na letiště – tady pojedeme poměrně přímo z centra sedmadvacet kilometrů a zastavíme devětkrát.
Romantici, a těch do Prahy přilétá také pěkných pár miliónů, si budou moci zvolit extrémně zajímavou trať s krásnými výhledy, lehce příjezd dramatizující a matoucí. Metropole se totiž bude stále cudně skrývat a vykukovat mezi ďábelsky zvlněnou krajinou se zastávkami Vyšehrad, Smíchov, Žvahov, Cibulka, Stodůlky, až cestující dorazí na snad zrekonstruované Hlavní nádraží. Zastaví jedenáctkrát a ujedou třicet čtyři kilometrů!
Taxikáři lehce ostrouhají – ale zase ne tak moc, protože všechny tři trasy jsou zajímavé, ale bohužel dlouhé, i když poměrně rychlé a levné (myslím tím cenu jízdenky MHD).
A teď pozor! Přichází můj fantastický nápad, který tímto dávám světu i vám na vědomí. Proč bychom na letiště nemohli jezdit tramvají?
Vždyť z konečné zastávky Divoká Šárka je to přímo před vrata terminálu Sever II, toho hlavního a největšího, pouhých 4 527 metrů, čili čtyři a půl kilometru. Zatímco stavba metra bude trvat ode dneška v nejlepším případě patnáct let a přestavba rychlodráhy, když vše dobře dopadne, skončí nejdříve v roce 2013, je možno tramvajovou trať postavit v čase daleko příznivějším. A pokud se podaří pro Prahu objednat řádově lepší tramvaje, než ony podivné rachotící pokusy, může být přeprava nejen pohodlná, ale také rychlá, levná a takřka zítra. Až potom se nám milí smluvní přepravci opravdu polekají a své služby patrně přehodnotí.
Ve finále by pak Praha mohla mít nejen hezké a stále rostoucí letiště, ale oproti jiným velkoměstům čtyři druhy kapacitního kolejového spojení – dvě rychlodráhy, metro a tramvaj. Dohromady světová senzace, a tramvají bychom mohli začít.



Související články:
Iva Skochová: AKUTNÍ NEDOSTATEK OBLOHY (Reflex online, 4. 3. 2008)
Josef Vomáčka: TRAMVAJ S TVÁŘÍ NAŠTVANÉHO JEŠTĚRA (Reflex online, 4. 10. 2007)