Trochu hořké Česko

Trochu hořké Česko

Trochu hořké Česko

Vláda Mirka Topolánka se rozhodla osladit to Evropě. Aspoň podle reklamního spotu na naše půlroční předsednictví EU, v němž si světoznámí Češi pohazují nad kafem českým vynálezem, kostkou cukru. Zajímalo by mě, co tím za jedenáct miliónů korun chceme sdělit: že u nás pijeme tak hrozné kafe, že do něj musíme házet lepivé bílé kostky?


Že je náš premiér vtipálek, jehož vtipům se směje výhradně Mirek Topolánek, víme – už dva roky je to náš úděl. Proč to ale sladit ještě Evropě? Jako bychom jí to už dost nesladili dvojí zahraniční politikou - někdy pěstovanou vládou, jindy prezidentem. A když už, nemohl sakra někdo do bílého šálku nalít opravdové kafe, a ne hnědou vodu, jakou k snídani servíruje většina našich hotelů? Vše by pak stálo jedenáct miliónů pětatřicet korun a my bychom vypadali jako skutečná součást EU.
Hlavní otázkou ale je, co, proč a komu vůbec reklamou sdělovat. Předsednictví EU není turistickou pozvánkou na rozlité kafe, jde o politicko-byrokratickou záležitost, jíž by se v EU všichni radši vyhnuli, nebo přinejmenším nenesli její náklady. Jestli chce reklama být česky ironická, mám otázku: pohazuje si Jaromír Jágr kostkou cukru proto, že už skoro dvacet let žije i vydělává mimo EU, nejdřív v USA a nyní v Rusku? A co Petr Čech, další herec? Chceme světu říct, že ze sladké země (podobně jako ostatní účinkující) radši odešel do Británie? Hantýrkou PR profesionálů komunikujeme zhruba tohle: dejte si pozor, bude vám šéfovat země, z které všichni schopní utíkají.
Kvůli předsednictví EU nemusíme točit patetické reklamy. Čechy, stejně jako obyvatele ostatních členských zemí, vůbec nezajímá. A v Bruselu to vědí už dost dlouho. Úplně by stačilo, kdyby se česká politická reprezentace dohodla, že od ledna do června nebude dělat moc velkou ostudu.



Související články:

Anketa: MÁ SMYSL PROPAGOVAT ČESKÉ PŘEDSEDNICTVÍ EU? (Reflex online, 25. 8. 2008)