Co jsem viděl v bedně | Reflex.cz
nahoru

Co jsem viděl v bedně

Andrej Halada25. března 2002 • 09:59

Když jsem minule psal o tom, jak se z nezávislých kinosálů přesouvám do závislých multiplexů, abych posléze skončil v teple domova před televizí, netušil jsem, že to bude mít tak rychlý průběh. Máme doma kabel, je na něm 37 programů, jeden z nich vysílá do desáté večer animované filmy a pak naskočí kanál TCM - Turner Classic Movies. Běží tu jen staré americké a anglické filmy natočené od třicátých do osmdesátých let. Jsou to filmy, které nepropadly sítem dějin. A jeden z nich mě ve čtvrtek uhranul.
Na obrazovce se odvíjel fascinující příběh odehrávající se na mořském pobřeží. Obrovské skály padaly do věčně neklidné hladiny, vítr se hnal po travnatých skaliskách - Irsko. Příběh vyprávěl o lásce mladé ženy k důstojníkovi britské armády (1. světová válka), přičemž tato žena měla za manžela místního učitele. Film trval skoro tři hodiny a dopadl tak, že ženina nevěra byla prozrazena, šílený dav z místní vesnice ji málem ukamenoval a nakonec ji zachránil vlastní manžel a kněz. Žena i manžel pak opouštějí vesnici, která bude dál žít svým bídným a přízemním životem. Samozřejmě tu byl i nacionální motiv, boj Irů za nezávislost.
Protože jsem nestihl úvodní titulky, nevěděl jsem, jak se film jmenuje a kdo ho natočil. Ale pochopil jsem, že tohle musel být skvělý režisér. Příběh byl strhující, vyprávění suverénní, z každého záběru vyzařovala kompoziční vytříbenost, herci hráli absolutně přesvědčivě. Vždycky tvrdím, že se dobrý film pozná podle toho, že nemusíte vidět začátek ani konec, stačí jen pár záběrů a podle stylu pochopíte, že máte před sebou něco výjimečného. Tohle byl ten případ.
Druhý den jsem autora i název objevil v Týdeníku Televize, který na rozdíl od běžných TV magazínů otiskuje i program TCM. Film se jmenoval Ryanova dcera a v roce 1970 ho natočil David Lean. Režisér filmů jako Most přes řeku Kwai, Lawrence z Arábie, Doktor Živago nebo Cesta do Indie. Jeden z klasiků, kterého Steven Spielberg dodnes obdivuje a vždycky se k němu hlásí jako ke svému učiteli. Také jsem se posléze dočetl (to už ne v Týdeníku Televize, ale v knize M. Mravcové Literatura a film), že jistý francouzský kritik o Leanovu filmu napsal: "Ještě nikdy nebyla nasnímána poušť tak jedinečně jako v Lawrenci z Arábie a moře tak úžasně jako v Ryanově dceři." Měl úplnou pravdu.
Takže pokud tenhle film, nebo vůbec jakýkoli od Davida Leana uvidíte v programu televize anebo v nabídce kina, neváhejte. Někdy mám pocit, že takhle pojaté spektákly, výpravné, drahé a přitom filmařsky mistrovské, u nichž forma i obsah tvoří jednotu, se dneska už moc netočí. Buď je to mírně dětinské jako Pán prstenů, anebo jsou to sice myšlenkově silné, ale přece jen "malé" snímky.

Andrej Halada


Kurzy měn
25,640
22,590
28,790
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější