Umění prezentace

Umění prezentace

Umění prezentace

Šéfem dopravního podniku hlavního města Prahy je už nějakou dobu někdejší ředitel televize Prima Martin Dvořák. Nevím, zda právě on přispěl k výraznější mediální prezentaci této firmy, ale faktem je, že „letní“ brožurka MHD (objevil jsem ji před pár dny ve stanici metra) působí na první dojem vskutku exkluzivně, moderně, reprezentativně...


Jmenuje se Hurá na výlet, je v dvojjazyčné verzi (Let‘s go outside), vytištěna na kvalitním papíru. Pěkná grafická úprava skoro připomíná nějaký televizní program... Ředitel Dvořák tu má také úvodní slovo, na velké fotografii se tváří úžasně nekompromisně, prostě ryzí moderní manager velkého koncernu (jako pěkný kontrast mi v mysli vytanuli někteří jeho podřízení, takoví ti obyčejní tramvajáci v modrých bundách...).
Jak jsem listoval brožurkou, docházelo mi, že její forma je silnější než sám obsah. Neboť nabídka je podivná. V sekci Hurá na výlety a procházky se dozvím, že můžu jet do židovského města, Divoké Šárky, do parku Cibulka a do zoo. A taky lanovkou na Petřín a svézt se přívozy. Upřímně řečeno, těch tipů mi připadá nějak málo - copak se MHD nedostanu skutečně do všech koutů Prahy, copak téměř do každého přírodně zajímavého místa nejedou když už ne tramvaje, tak alespoň autobusy? Copak si Dopravní podnik nemohl dát víc práce a nabídnout i nějaké jiné výlety než právě tyhle, do míst, kam už každý druhý Pražan tak jako tak dorazil?
Pojďme – vlastně pojeďme – dále. Sekce Hurá na koupaliště. Tady už je nabídka širší, ale prostě jen proto, že míst ke koupání je v Praze méně než k procházení, a tudíž se na malý prostor průvodce vejdou. Kladu si ovšem otázku, proč se mi do ruky tahle příručka dostala až v půlce srpna a ne už v červnu? Ale možná je to moje chyba.
Stejným problémem nahodilého výběru jako v sekci Výlety a procházky trpí i sekce Hurá za kulturou. Oslavy 650. výročí Karlova mostu, Letní shakespearovské slavnosti, Letní Letná… Něco originálnějšího by nebylo?
Sekce Hurá za historií nabízí návštěvu Muzea dopravy a volnou vstupenku. Chápu to jako logické self-promotion, ale proč vstupenka platí jen do 2. září? Co ovšem nechápu, je dvoustrana Celebrity o MHD. Čtyři mediální jedinci - Lejla Abbasová, Petra Černocká, Hanka Švejnohová a Aleš Háma - se tu vyznávají ke své náklonnosti k MHD. Proč zrovna tihle a proč vůbec tahle „rubrika“? To mi musí kdejaký pičičmunda říkat, že jezdit metrem je v ucpané Praze lepší, než když pojedu autem?! Tohle mě fakt uráží...
A pak finále brožurky: Dočasné změny tras. Z téhle dvoustrany se dozvím, kudy všude v létě tramvaje nejedou a kudy jedou jinudy. Na rozdíl od předchozích stránek, kterým dominovala spíše bezobsažnost, tady je to informacemi nabité. Konečně něco užitečného (bez ironie).
Kladu si nakonec otázku: má taková naleštěná propagační brožurka svůj smysl? Je vnějškově atraktivní mediální prezentace důležitější než obsah, či dokonce samo spolehlivé fungování dopravy? Odpověď není jednoznačná. V dnešním světě jako by snad ani nezáleželo na tom, co nabízíte a co umíte, ale na tom, jak vypadáte a jaký obraz o sobě dokážete vytvořit. A je možné, že právě tuhle strategii uplatňuje někdejší televizní šéf ve svém současném působišti. Ale snad má dost podřízených, kteří dohlédnou na to, aby se jezdilo podle jízdních řádů a spolehlivě.