Zelený Baul 101 / GolfProfi: od vyhazovu k expanzi

Zelený Baul 101 / GolfProfi: od vyhazovu k expanzi

Zelený Baul 101 / GolfProfi: od vyhazovu k expanzi

Víte, co jsou to golfové klony? Tyhle hole vypadají podobně jako ty značkové, jsou skoro tak dobré, ale zároveň jsou zhruba o polovinu levnější. Klony se na českém trhu výrazněji prosadily v posledních letech i díky firmě GolfProfi. Taky jsem od nich před dvěma lety koupil jeden hybrid, co vypadal úplně jako Nike, ale místo šesti tisíc stál dva a půl.


Službu mi vykonal velkou, dostal jsem se i díky němu k hendikepu okolo 15. Faktem ale je, že když jsem pak kupoval sadu nových želez, abych se dostal ještě dál, už jsem po klonech nesáhl - koupil jsem si originální X-18.


Krámek GolfProfi v pražských Nuslích, kam jsem se chodil dívat, co nového mají v nabídce, před koncem února stáhl rolety. Firma přesídlila do větších prostor v karlínském Meteor Office Centre, na Sokolovské u metra Křižíkova. A kromě klonů začalo GolfProfi nabízet i hole značkové. Proč ta změna a co stojí za expanzí firmy? „Klony si často kupují lidé, kteří s golfem teprve začínají anebo nechtějí investovat více peněz do vybavení,“ říká jeden ze zakladatelů firmy, Tomáš Krebs. „Chtějí nějakou solidní, ale levnější sadu. Když pak už hrají slušněji, sadu si buď ponechají, protože jsou spokojeni anebo se chtějí poohlédnout po tom nejlepším, co se na trhu nabízí a tím pádem po značkových holích. To už jsme jim nabídnout nemohli, takže naši zákazníci nám vlastně utekli. Proto jsme se rozhodli sortiment rozšířit o běžné značky – Callaway, Ping, Titleist a další. Vychází to z logiky byznysu. Musíme růst, musíme mít kompletní sortiment, jinak bychom začali stagnovat a pak bychom mohli být v dlouhodobém horizontu z trhu i vytlačeni.“
Zrod firmy a její úspěch jsou příkladem toho, že zisk se někdy rodí ze ztráty. Firmu založil Tomáš Krebs před dvěma a půl roky se svým kolegou Vladimírem Sedlářem poté, co byli oba propuštěni v rámci reorganizace od jednoho velkého mobilního operátora. Kdyby k tomu nedošlo, prý by tam asi seděli dodnes. Ale oba bavil golf a tak je napadlo prodávat cenově dostupné hole prostřednictvím internetu. Zákazníky získávali hlavně díky propracovanému e-shopu a předváděcím akcím na hřištích. Je to sice dost dřina, jezdit o víkendech po hřištích a pořád dokola zákazníkům vysvětlovat, proč jsou zrovna tyhle hole dobré, ale námaha přinesla ovoce. Zákazníků bylo dost a majitelé brzy zjistili, že bez kamenného obchodu to nepůjde. Zařídili si prodejnu v Nuslích a ta také posléze vytvářela velkou část obratu.

Předváděcí akce, kterých se ročně koná okolo padesáti, jsou však stále neodmyslitelné: „Máme zkušenost, že většina zákazníků, kteří si hole vyzkouší, si je taky koupí,“ říká Tomáš Krebs. I kvůli možnosti půjčit si z prodejny hole vybralo GolfProfi pro svůj nový obchod Karlín. Blízko jsou totiž drajvingy v Čechii a na Libeňském ostrově, kam si zákazník může zaskočit hole zkusit.
Golfové klony typu Command, Excel atd., které jsou k dostání u GolfProfi, nabízejí přes internet i jiné firmy. Proč se právě GolfProfi prosadilo? „My jsme tomu dali sto procent všeho. Většina internetových obchodníků je ještě v nějakém dalším zaměstnání, nemají čas na předváděcí akce a další servis pro zákazníky. Bez plnohodnotného nasazení času a energie budete vždycky jenom na okraji.“
I díky tomu má dnes GolfProfi několik tisíc zákazníků. Na odbyt jdou všechny druhy zboží, nejžádanější jsou ale hybridy. Dobře se prodávají i sady želez, které se cenově pohybují již od 8 000 korun. Z devadesáti procent jsou to přitom sady s hybridními holemi místo dlouhých želez. Velmi žádané jsou i půl sety. Hole samotné tvoří jen třetinu obratu, zbytek jsou nejrůznější doplňky: bagy, vozíky, míčky, oblečení. Lidé také hodně kupují nejrůznější tréninkové pomůcky.
Neohrozí ale prodej značkových holí původní sortiment? Tomáš Krebs míní, že ne: „Skutečně plnohodnotný golfový obchod musí svému zákazníkovi nabídnout všechno: hole levné, neznačkové, stejně jako hole střední třídy, ale i nejvyšší kategorii, prvotřídní značky. Odpovídá to rozložení zákazníků, to jsou také tři kategorie. Nenároční hráči, co si jdou jen párkrát za rok bouchnout, pravidelní hráči, kteří kombinují ve svých sadách značkové i neznačkové výrobky, a pak skupina nejnáročnějších, co chtějí mít třeba všechny hole i bag od jedné firmy. Důležité také je nabízet celé spektrum značek, neprodávat jenom TaylorMade nebo Callaway. Čím víc toho nabídnete, tím větší je pravděpodobnost, že si zákazník vybere a nepůjde do jiného obchodu.“