nahoru

Zelený Baull 58 / Vydařené podnikání pana Callawaye

Andrej Halada 30. května 2006 • 09:25

Hole Callaway zná asi každý golfista, ale víte, co se za tím jménem skrývá? Vždycky mě zajímalo, odkud se tahle značka, jejíž logo vypadá tak elegantně a starobyle, vzala.


Značka Callaway nese jméno jejího zakladatele - dotyčný muž se jmenoval Ely Reeves Callaway Jr. a žil v letech 1919-2001. Jeho příběh je fascinující mnoha věcmi, z nichž tou nejdůležitější je, že dokázal uspět ve třech naprosto odlišných oblastech. Byl úspěšným manažerem v oblasti textilní výroby, byl vynikajícím obchodníkem s vínem a konečně: založil firmu, která se pod jeho vedením stala nejúspěšnějším výrobcem golfového náčiní v současnosti. Golfovému byznysu se přitom začal věnovat až po šedesátce – v tomhle věku začínat, tomu se říká odvaha! Jenže právě golf se ukázal být zlatým hřebem v Callawayově celoživotní podnikatelské dráze.
Pocházel z jižanského státu Georgia a jižanskou hrdost a svébytnost si uchoval po celý život. S golfem začal jako kluk a nebylo mu ještě ani dvacet, když se několikrát stal mistrem ve svém klubu. Po vzoru otce se ale dal na textilní byznys a téhle práci se věnoval i po válce. Na konci 60. let se stal prezidentem Burlington Industries a pod jeho vedením společnost dosáhla ročního obratu přes miliardu dolarů. V 70. letech z textilu odešel, aby koupil kalifornské vinice a za deset let vybudoval firmu, kterou mohl se ziskem devíti miliónů dolarů prodat. K velkým úspěchům patří i to, že jeho víno ročníku ´74 se servírovalo v roce 1976 v hotelu Waldorf Astoria při návštěvě britské královny. Callawayovi tehdy někdo řekl, že víno královně chutnalo a řekla si o druhou skleničku. Majitel zareagoval a dal si druhý den do novin inzerát: „Neznámé víno servírováno královně – a nalila si druhou skleničku.“
Na počátku 80. let koupil malou firmu na výrobu golfových holí Hickory Sticks USA, přejmenoval ji a začal vyrábět hole. Obrovského úspěchu dosáhl především díky modelu Big Bertha, který se na trhu objevil na počátku 90. let. Hole měly zvětšenou hlavu a tudíž bylo pro hráče jednodušší se do míčku trefit. Big Bertha získala své jméno po obrovském německém obléhacím kanónu z 1. světové války, který měl ráži 420 mm.
Golfová podnikatelská filozofie Elyho Callawaye byla jednoduchá. „Vždycky jsme věřili, že náš úspěch závisí na tom dělat výrobky, které si co nejvíce užije průměrný hráč. Proto jsme se pokoušeli vyrábět a prodávat hole, které co nejvíce odpouštějí hráčské chyby. Prostě jsme chtěli normálnímu golfistovi dopřát té radosti a možnosti, aby si zahrál během jediného kola několik skvělých úderů.“
Obrovskou roli sehrála Big Bertha i v oblasti driverů. Driver byl v minulosti golfisty nejméně oblíbený, a přitom všichni věděli, že bez dlouhých ran se neobjedou. S Big Berthou se to radikálně změnilo, protože se tím schopnost průměrné golfisty poslat svůj míček na vzdálenost více než dvou stovek metrů zvětšila. „Dneska je driver oblíbenou holí. Každý ho má rád, protože s ním může dopálit nejdál. Neznamená to, že každá rána se povede, ale v porovnání s minulostí je to rozhodně hůl, se kterou se dá hrát,“ říkal Callaway.
Když se Callawaye jednou ptali, jaký je vlastně recept na úspěšnost, odpověděl jednoduše: „Myslím, že jsem měl v životě celkem štěstí. Ale nemusíte mít ani tak moc štěstí. Nesmíte mít hlavně smůlu. Pak to jde.“

Andrej Halada